יום חמישי, 16 בדצמבר 2010

רוק מסביב לשעון


שם האוסף: רוק מסביב לשעון

תת כותרת: מסיבת ריקודים נוסטלגית

חברת תקליטים: אן.אם.סי

שנה: 1993

עורכים: אלי לפיד

מק"ט: 20070-2

רשימת שירים:
1 Bill Haley - Rock Around the Clock
2 The Swinging Blue Jeans - The Hippy Hippy Shake
3 Cliff Richard - Summer Holiday
4 The Shadows - Guital Tango
5 Joe Dassin - La Chemin De Papa
6 Los Diablos - Un Rayo Del Sol (Fernando)
7 Pino Donnagio - Io Che Non Vivo
8 Eleni Karaindrou - To Vals Tou Gamou
9 Rosemary Clooney - Mambo Italiano
10 Alma Cogan - Fly Me to the Moon
11 Dalaras - La Bamba
12 Enrico Macias - L'amour C'est Pour Rien
13 Peter Sarstedt - Where Do You Go to (My Lovely)
14 Little Richard - Tutti Frutti
15 The Ventures - Hawaii Five-O
16 Lulu - March

עטיפה: צילום של קובי ישראל, עיצוב של נורית ןינד קדרון. צילום לא ממש קשור, איכות דפוס ירודה, פונטים עלובים מ-Word, צבעים נוראיים. ציון עיצוב: 0

ביקורת ורקע: אני לא יודע הרבה מאוד על אלי לפיד שערך את האוסף הזה, אבל אני כן יודע שאני מאוד אוהב את האיש, שעוד ניתקל בו כמה פעמים באתר הזה.
לפיד הוא איש רדיו, כיום ברשת ג', שבמהלך השנים ערך כמה מאוספי הנוסטלגיה הטובים שיצאו בארץ, ביניהם אוסף המחווה לתכנית הרדיו המיתולוגית "על בטוח" ששודרה ברשת ג' ואוסף המחווה לתחנת הרדיו האדירה "קול השלום".
מה שמיוחד באוספים של לפיד זה שכל אוסף שהוא עורך יש לו קונספט יחודי, תוכן מעניין, חשיבות תרבותית ומקוריות. הסיפור מאחורי "רוקדים מסביב לשעון" הוא תרבות הריקודים היחודית של שנות החמישים והשישים. בניגוד למצב כיום, או אפילו בשנות התשעים, השמונים והשבעים, כשלמעשה כל הריקודים הפופולאריים די זהים אחד לשני וכל הרוקדים במועדונים רוקדים פחות או יותר אותו הדבר, לא משנה איזה סגנון של שיר מנוגן, בשנות השישים והחמישים (וגם קודם לכך) המצב היה שונה. כל שיר השתייך לז'אנר ריקוד אחר, עם תנועות, חוקים וקודים משלו ובמסיבה היו עוברים מסגנון לסגנון, כשהרוקדים היו צריכים לדעת את צורת הריקוד השונה של כל שיר ושיר.
"רוקדים מסביב לשעון" אוצר בתוכו 16 קטעים מ-14 סגנונות ריקוד שונים (רוקנרול, טוויסט, רומבה, ממבו, טנגו ועוד). כל הקטעים כאן להיטים די גדולים ולצד כל שיר כתוב מה סגנון הריקוד שצריך לרקוד אותו, כדי שלא נתבלבל... מדליק. האוסף הזה מייצג תקופה ראשונית בתרבות המוסיקה הפופולארית, כזאת שעדיין היתה מושפעת מתקופת הריקודים הסלוניים של תחילת המאה ודי מדהים לראות עד כמה דברים השתנו מאז.
"רוקדים מסביב לשעון" הוא האוסף הראשון שאני מכיר בעריכתו של אלי לפיד. האמת היא שבזמן אמת לא הכרתי את האוסף, כנראה שהוא לא פנה לאנשים בגילי אז. נחשפתי לאוסף מאוחר יותר, בשנת 2002, כשהוא יצא בגרסה מחודשת, שוב באן.אם.סי, הפעם תחת הכותרת "Rock Around the Clock". האוסף החדש כלל 26 קטעים, ביניהם כמעט כל השירים מ"רוקדים מסביב לשעון" והוא עבד שוב באותו הקונספט של להיטים עם שמות הריקוד מוצמדים אליהם. בהוצאת האוסף המחודש, שיצא עם עטיפה הרבה יותר יפה, הוסבר שהאוסף יוצא שוב בעקבות ההצלחה האדירה של האוסף המקורי, שכבר לא ניתן היה להשיגו. מסוג ההצלחות השקטות שתמיד נחמד לגלות.

ערך אספני: 10 ש"ח

ציון: 8

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה