יום ראשון, 20 בספטמבר 2020

The Best of Europarade


שם האוסף
: The Best of Europarade

תת כותרת: מסיבת ריקודים נון סטופ!

שנה: 1988

חברת תקליטים: CBS/אן.אם.סי

עריכה: משה מורד

די.ג'יי מיקס: יורם וואזאנא

הפקה: ליאור סולימן

מק"ט: CBS 462915-2


רשימת השירים:

  1. Paul Lekakis - Boom Boom (Let's Go Back To My Room) (DJ Set by Yoram Vazana) (5:41)
  2. Desireless - Voyage Voyage (Extended Remix) (DJ Set by Yoram Vazana) (2:45)
  3. Magazine 60 - Pancho Villa (Star De Cantina) (DJ Set by Yoram Vazana) (3:38)
  4. Jellybean - Jingo (UK House Mix) (DJ Set by Yoram Vazana) (6:11)
  5. M|A|R|R|S - Pump Up The Volume (DJ Set by Yoram Vazana) (3:39)
  6. Bomb The Bass - Beat Dis (Extended Dis) (DJ Set by Yoram Vazana) (5:20)
  7. Spagna - Call Me (DJ Set by Yoram Vazana) (3:31)
  8. Lucia - La Isla Bonita (Dance Version) (DJ Set by Yoram Vazana) (5:40)
  9. Eighth Wonder - I'm Not Scared (Disco Mix) (DJ Set by Yoram Vazana) (5:36)
  10. Bad Boys Blue - Gimme Gimme Your Lovin' (Little Lady) (DJ Set by Yoram Vazana) (2:49)
  11. Patty Ryan - (You're) My Love, (You're) My Life (DJ Set by Yoram Vazana) (6:15)
  12. Hazell Dean - Who's Leaving Who (Bob's Tambourine Mix) (DJ Set by Yoram Vazana) (5:05)
  13. Tia - Boy Toy (Club Mix) (DJ Set by Yoram Vazana) (3:01)
  14. Eartha Kitt - I Don't Care (Vocal) (DJ Set by Yoram Vazana) (4:20)
  15. Karel Fialka - Hey Matthew (DJ Set by Yoram Vazana) (3:16)
עיצוב ועטיפה: העטיפה של הדיסק כוללת את אותו האיור מהעטיפה של הפרק הרביעי של "יורופרייד", רק ששינו לו את
עטיפת התקליט "יורופרייד 4"
עטיפת האוסף "יורופרייד 4"
העימוד והכיתוב. העטיפה של "יורופרייד 4" הפכה לאחת מעטיפות האוספים האייקוניות ביותר שהיו כאן. האיור, של אתי כהן, שהציג בחור שמנמן, על אי בודד, דג דגים ושומע תקליטים, היה היסטרי והוא עזר לאוסף למכור כמויות מרשימות. כשהוחלט להוציא את הדיסק, לקחו את אותו איור, שמקבל בדיסק פחות כבוד משהוא קיבל בתקליט. הכיתוב בדיסק מסתיר חלקים ממנו והטריק בתקליט, שלכתוב את הלהיטים הבולטים באוסף בתוך הענן שמצוייר בשמיים, לא מיושם כאן. 

האיור המקורי הפך לכל-כך אייקוני, שהשימוש בו בדיסק לא התקבל כמחזור ונתפס, בסך-הכל, כהגיוני. למרבה הצער, לאתי כהן אין קרדיט בדיסק והקרדיט על העיצוב הולך לאדו, הלא הוא אדו רבינוביץ', שעיצב באותה תקופה לאן.אם.סי. רבינוביץ' אכן עימד ועיצב את העטיפה לדיסק, אבל לא לתת קרדיט לכהן, זה לא פחות מבזיון.
בבוטום ליין, זה בסדר שהתשמשו באותו איור שוב, אם כי הביצוע בדיסק פחות מוצלח מהביצוע המקורי בתקליט. ציון עיצוב: 8

ביקורת ורקע: אחרי עשר שנים (!) שאני כותב את האתר הזה, סוף סוף הגעתי לדיסק אוסף שאפשר לכנות אותו כ"גביע הקדוש" של כל האוספים שיצאו בארץ - "The Best of Europarade". מדובר בלא פחות מהאוסף הראשון שחברת אן.אם.סי הוציאה על גבי דיסק, אי שם בשלהי שנת 1988. דיסק שבזמן אמת כשל לחלוטין ולכן היום נחשב למאוד נדיר.
קצת רקע: באותה התקופה - נגני דיסקים החלו להכנס חזק לשוק וחברות התקליטים השונות החלו להוציא אלבומים בהתאם. "טופ פופ 88" של פונוקול היה האוסף הראשון שיצא על דיסק, כשמיד לאחריו יצאו אוספי נוסטלגיה של החברות איסטרוניקס, הליקון והד-ארצי. אן.אם.סי קלטה את הוייב והחברה הבינה שהיא גם צריכה לעלות על רכבת הדיסקים ולהוציא אוסף משלה על גבי תקליטור. 
האוסף שאן.אם.סי הוציאו היה המיטב של סדרת האוספים המובילה שלהם באותה תקופה - "יורופרייד". הדיסק הכיל את הקטעים הבולטים מהפרקים 4 עד 8, שיצאו בשנים 1987-1988. כמו בתקליטים, גם בדיסק השירים חוברו במיקס על ידי הדיג'יי המוכשר יורם ואזאנא. 
ואזאנא הצטרף לסדרת "יורופרייד" בפרק 4, אחרי שמשה מורד מ-CBS (לימים אן.אם.סי), ראה את ואזאנא ממקסס מקסי סינגלים בצורה גאונית במועדון הסינרמה בתל-אביב. מורד הזמין את ואזאנא למקסס את הקטעים בפרק החדש של "יורופרייד", שעד אז היה יוצא בצורה לא ממוקססת. ואזאנא הצעיר כמובן התלהב והסכים. 
העבודה של ואזאנא ב"יורופרייד 4" היתה מבריקה. השירים מוקססו אחד לשני בצורה כל כך חלקה, שעד היום, 33 שנים אחרי, המיקס נשמע מלהיב, כשהוא ממש מכניס אותך לאווירת מסיבה, בדיוק כפי שהיא היתה אי שם בשנת 87.
הקונספט של תקליט ממוקסס היה שיחוק והוא נחטף בחנויות. במהרה - כל מסיבה בישראל נשמעה בדיוק אותו דבר. אנשים פשוט שמו קלטת של "יורופרייד" במערכת שלהם - ולא היה צריך לעשות יותר כלום. רק לרקוד. 
במהרה - גם בפונוקול ובהד ארצי ניסו חיקו את הקונספט של אוסף במיקס, כשפונוקול דבקה בקונספט לאורך כל סדרת "טופ פופ" (עד סוף 1991) ובהד ארצי זנחו את הרעיון במהרה. אן.אם.סי גם המשיכה עם ואזאנא, שמיקסס להם את כל אוספי הלהיטים עד שנת 1992. 
כשבאן.אם.סי הגיעו לעשות את הדיסק הראשון שלהם, הם חשבו שמה שעבד בתקליטים וקלטות יעבוד גם בדיסק. למרבה הצער, זה לא היה כך. היום, הדיסק הזה אולי נשמע גאוני, אבל ב-1988, הדיסק הזה היה ההיפך הגמור ממה שאנשים חיפשו כשהם קנו תקליטור. היו שלושה דברים עיקריים שאנשים שקנו תקליטורים חיפשו:
1. יותר שירים ממה שהם קיבלו בתקליטים. 
2. מוזיקה באיכות דיגיטלית.
3. יכולת לשלוט על רשימת ההשמעה. הרעיון שאפשר להעביר שיר בלחיצת כפתור היה חדשני. משהו שלא היה קיים בתקליט ובקסטה.  
שניים משלושת הדברים האלו, מי שקנה את "המיטב של יורופרייד", לא קיבל. השירים בדיסק מוקססו זה לזה מתקליטים, שעברו דיגיטציה באולפני אשל לתקליטור. מכאן, האיכות הדיגיטלית שאנשים חפשו בדיסקים שלהם, לא היתה פה. אנשים פשוט קיבלו תקליט שהוקלט לדיסק. גם הרצון לדלג בין שירים לא ממש זרם מפני שההקלטה במיקס, משמעה היה שאם התחלת, נגיד, בקטע 5, הקטע לא התחיל מההתחלה שלו, הוא התחיל במיקס שלו עם הקטע הקודם. בנוגע לשפע השירים, האוסף הזה היה יחסית סביר, עם 15 קטעים.
בכל מקרה, קוני הדיסקים הצביעו ברגליים ולא קנו את "המיטב של יורופרייד". אלף עותקים הודפסו ממנו, אבל הוא מכר בקושי חמישית מהכמות שהודפסה. 
לאן.אם.סי לקח זמן להתאושש ורק עמוק לתוך 1989, הם הוציאו את האוסף הבא שלהם על גבי תקליטור, "סופרמיקס 3". האוסף הזה שילב בין הדברים. קצת שירים ממוקססים, קצת מופרדים. "סופרמיקס 3" היה להצלחה אדירה והוא מכר מלא על תקליטורים, כך שנעשה איתו תיקון.
נחזור לדיסק של "יורופרייד", בגלל המכירות הדלות, האוסף הזה נעלם מהראדר לחלוטין. הסיכוי למצוא אותו בחנויות יד שניה הוא אפסי ואפילו בתקליטיות הגדולות של ישראל הוא לא קיים. לא בזאת של גלי צהל, לא בזאת של קול ישראל (כיום תאגיד השידור) ולא בזאת של הספריה הלאומית.
אישית, חיפשתי אותו במשך כמעט 30 שנה. מרוב שהוא נדיר, אנשים רבים, אספנים רציניים, כלל לא האמינו לי שהוא קיים. רק לאחרונה, במקרה, האוסף צץ על ידי האספן שי בן שטרית שמכר אותו. בזכות ידידי מוטי קופר, הצלחתי להיות הראשון ששם עליו יד. זה לא היה זול, אבל זה היה שווה את זה. בעיקר באספקט של היכולת לתעד אוסף כל כך חשוב ולהתקדם עוד צעד בדרך להשלים את תמונת האוספים הלועזיים שיצאו בארץ.
אחרי שהשגתי את האוסף מהרתי להאזין לו. באופן אבסורדי, דווקא הסיבות שגרמו לאוסף לא להצליח, הופכות אותו לכל-כך מדהים ומרגש כיום. לשמוע את המיקס של ואזאנא על דיסק, זאת חוויה שמיימית. לא פחות. 67 דקות מקפיצות, עם יציאות שכמעט שכחתי שקיימות, במיקסים מבריקים. היכולת לשמוע דברים באיכות של תקליטור, בדיוק כמו שהם היו נשמעים במועדון ב-1988, הם לא עניין של מה בכך. צרפתי קישור, כדי שכולכם תוכלו להינות מזה. תאמינו לי, זה שווה.

ציון: 10

ערך אספני: 400 ש"ח
 
קישור להורדה: https://tinyurl.com/yyzbsdgh

12 תגובות:

  1. תודה רבה! פרס ישראל מגיע לך על מלאכת התיעוד והמחקר הזאת.
    אגב, בקובץ ההורדה בטעות קראת לזה 'יורופופ'. אני זוכר שהיה משהו כזה גם...

    השבמחק
  2. סיפור מרתק! כתמיד, כל הכבוד על התיעוד המושקע

    השבמחק
  3. כיף לקרוא. כיף שיש עוד תיעוד לעוד פיסת היסטוריה.

    אתה יכול לתת רשימת אוספים "אבודים" או שקשה למצוא? אולי יש כאלו אצל אנשים והם אפילו לא יודעים שאנשים מחפשים את זה.

    השבמחק
  4. פרופסור מיקס 3 (הד ארצי, 1989)
    פרופסור מיקס 4 (הד ארצי, 1989)
    פרופסור מיקס 7 (הד ארצי, 1991)
    סופרמיקס 5, 8 (NMC, 1990)
    טופ פופ 90 ווליום 4 (פונוקול, 1990)
    טופ פופ 90 ווליום 6 (פונוקול, 1990)
    מנקודת הנחה שכל אלה קיימים בדיסקים.

    השבמחק
    תשובות
    1. profesdor mix 4 only on mc and lp
      https://img.discogs.com/KpABCWEPqtSjxDR7pXrCmQQZSXc=/fit-in/600x337/filters:strip_icc():format(webp):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-15981867-1606078307-3643.jpeg.jpg

      מחק
  5. אם האוסף הזה לא קיים בתקליטיות הגדולות של ישראל איך יתכן שיש סיכוי למצוא שם אוספים אחרים כמו החלקים הראשונים של היטמן, טופ פופ ועוד?
    האם באותה התקופה חברות התקליטים שלחו את האוספים האלו לתחנות הרדיו ולשדרנים ספציפיים? או שהם יצאו רק למכירה.

    השבמחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  7. ועוד דבר מסקרן.
    אני יכול לקבל את ההשערה שהאוסף לא מכר בגלל המיקסים בין השירים. אבל עד כמה האוזן של המאזין הסטנדרתי ידעה לזהות שאכן מדובר בהקלטה מתקליטים?
    נכון. יש הבדל בין האוסף הזה לאוספים אחרים שיצאו על גבי דיסקים באותה התקופה. אבל עדיין נדמה שצריך לבדוק את האוסף לעומק כדי להבחין בהבדל.
    הדיגיטציה נעשתה ברמה כל כך גבוהה שבתור חובב מוסיקה לא הייתי מתיחס אפילו לקליקים שהושמעו פה ושם. ניתן לשים דגש על המהירות שמשתנה ברצועה 4. אבל זה בטח היה מקובל אז.
    יותר מזה- אם ביום מין הימים תחליט לעשות רימאסטר לאוסף הוא יכול להשמע בדיוק לפי הסטנדרט המקובל כיום.

    השבמחק
    תשובות
    1. טוב אז במשך הרבה שנים פינטזתי להשיג את האוסף הזה והאמת שהתאכזבתי.
      בחירה תמוהה של שירים.
      בחירה עוד יותר תמוהה של גירסאות ארוכות לשירים מיותרים (ג'ינגו ?? באמת ??), את Voyage voyage גם הרגו עם שינוי המהירות וגם קיצרו את רוב השיר.
      השירים לא מסודרים לפי הקצב מהאיטי למהיר ובגלל זה חלק מהמעברים מאולצים ונשמעים מאד חובבניים. סה"כ דיסק שלא שווה את הכסף שעלה בזמנו ולא פלא שהוא לא נמכר.

      מחק
  8. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  9. יש לי את כל האוספים של יורופרייד על תקליטים לא ידעתי על האוסף הזה.
    כשהייתי ילד הייתי מריץ את השירים מהר רק להגיע למיקסים האגדיים של יורם ואזנא.
    בתקליטים המיקסים הרבה יותר טובים
    יורופרייד 4 בום בום וויאג וויאג זה משהו אחר לגמרי

    השבמחק
  10. ...בלוג אדיר! סליחה על החחח אבל מתחייב בגלל התקופה...

    השבמחק