יום רביעי, 2 בדצמבר 2015

Isra-Alien Jungle


שם האוסף: Isra-Alien Jungle

תת כותרת: Drum'n'Base from the Middle-East

חברת תקליטים: BNE

שנה: 1998

עורך: דיג'יי E (אלי שרגורודסקי)

מפיקים: אורי כהן ודיג'יי E (אלי שרגורודסקי)

יח"צ: שי רחמן

מק"ט: YOYO 25

רשימת שירים:
1. Wowmom - Invitation To The Dance (4:06)
2. Dansha - Haga (5:10)
3. W.I.D Productions - The Unity Crew (5:38)
4. Orme, The - Orme 1 (6:03)
5. Swingera Fats - Flower (4:42)
6. Gemini Cricket - The Resort On Mars (6:12)
7. pRecycle - If Only (6:12)
8. Wowmom - Tribe Tech (5:26)
9. pRecycle - Pez Quake (5:09)
10. Outbreak - Drops (5:06)

עטיפה: עיצוב של תדהר תמוז על בסיס איורים של ואדים לוין-קודלקה. עטיפה מנימליסטית, שמצליחה להעביר את הרוח היחסית מחתרתית של הסצנה המקומית. ציון עיצוב: 7

הזמנה למסיבה לכבוד האוסף, בתל אביב
ביקורת ורקע: הרבה מים זרמו בנהר התמזה מתחילת שנות התשעים, אז הז'אנר/ים דראמאנדבייס/ברייקביט/ג'נאגל (הם כולם סגנונות מאותה משפחה) פרצו לקהל והפכו להיסטריה בבריטניה, עד שבסוף הניינטיז הסגנונות האלו הפכו גם לתופעה ישראלית.
בתחילת דרכו של הסגנון, הוא זכה לחשיפה מועטה מאוד בישראל. עורכים כמו רז ניצן ברשת ג' ומגישים כמו אמיר אשר בצהל-2 נתנו חשיפה מועטה לתחום, בעיקר ללהיטי הז'אנר בבריטניה, אבל אלו השאירו חותם קטן בלבד. באמצע הניינטיז, אחרי שהפרודיג'י הפכו למגה-סטארים, הציבור הישראלי נחשף לסגנון קצת יותר וכשעדי לב והפאמלייה שלה החלו לעשות מסיבות של הסגנונות בלב תל אביב, הסאונד כבר התחיל להיות מוכר ונגיש לקהל המקומי.
כך, בחצי השני של הניינטיז הסגנון ידע עדנה מקומית, עם שלל מסיבות, חשיפה ברדיו ואומנים מקומיים שפעילים בתחום. גם תחום האוספים לא נותר אדיש ושנתיים אחרי האוספים "Jungle Bites" ו"Break and Enter" שהוציאה חברת BNE לז'אנרים הדאמאנדבייס/ג'אנגל, הסצינה כאן כל כך התפתחה, שב-1998 כבר היה אפשר להוציא אוסף של אמנים ישראלים בלבד מהז'אנר.
את האוסף הכין הגורו של התחום בארץ - דיג'יי E. כמה מילים על E: מדובר במוסיקאי ותקליטן ירושלמי שהיה פעיל עוד מסוף שנות השמונים, ובאמצע הניינטיז הוא הפך לאחד התקליטנים החשובים בארץ, בזכות סגנונו המתקדם והמוסיקה האלקטרונית האלטרנטיבית שהוא ניגן, בזמן שבארץ בעיקר נגנו אלקטרוניקה מסחרית.
לאוסף הדראמאנדבייס הישראלי דיג'יי E אסף שמונה אמנים מקומיים, שיצרו קטעים אלגנטיים ומעניינים. קשה להגדיר את היחודיות של היצירה הישראלית בתחום, בהשוואה לזאת שמחו"ל ואולי כאן הצלחתה - זה שכמה מוסיקאים ישראלים הצליחו ליישר קו עם הנעשה בעולם.
האוסף הזה לווה במסיבות השקה ובחשיפה יפה בתקשורת המקומית והוא אף מכר יפה. זהו מסמך נדיר לתקופה שבישראל הצליחו ליצור מוסיקה מעניינת ביחד עם העולם, משהו מהקסם של ישראל בניינטיז, שאנחנו חוזרים אליו שוב ושוב באתר הזה.

ציון: 10

ערך אספני: 20 ₪

תודה למנשה סעד, שהאוסף סוקר באדיבותו

תגובה 1: