יום רביעי, 31 באוגוסט 2011

סדרת "אדום עתיק"


שם האוסף
: סדרת "אדום עתיק"

תת כותרת: תור הזהב של להקות הקצב - שנות ה-60 בבריטניה - Sixties Greatest Groups-U.K - שירים עם טעם במחיר של פעם

חברת תקליטים: אן.אם.סי

שנה: מרץ, 1996

עורך: גלעד בן-ש"ך

מפיקים: משה מורד ואליסון מאייר

מק"ט: 20190-2

רשימת שירים:
CD1:
Herman's Hermits
1 Mrs. Browen You've Got A Lovely Daughter
2 I'm Henry the VIII, I Am
3 No Milk Today
4 There's a Kind of Hush
5 Something is Happening
Animals, The
6 House of the Rising Sun
7 I'm Crying
8 Don't Let Me Be Misunderstood
9 We've Gotta Get Out of This Place
10 It's My Life
Swinging Blue Jeans, The
11 Hippy Hippy Shake
12 It's Too Late Now
13 Good Golly Miss Molly
14 You're No Good
15 Long Tall Sally
Shadows, The
16 Apache
17 Man of Mystery
18 F.B.I.
19 The Frightened City
20 Foot Tapper
Freddie and the Dreamers
21 If You Gotta Make A Fool of Somebody
22 I'm Telling You Now
23 You Were Made for Me
24 Over You
25 I Understand

CD2:
Billy J. Kramer
1 Do You Want to Know A Secret (with the Dakotas)
2 Bad to Me
(with the Dakotas)
3 I'll Keep You Satisfied
(with the Dakotas)
4 Little Children
(with the Dakotas)
5 Trains and Boats and Planes
(with the Dakotas)
Hollies, The
6 I'm Alive
7 Bus Stop
8 Stop Stop Stop
9 Jennifer Eccles
10 He Ain't Heavy, He's My Brother
Gerry and the Pacemakers
11 How Do You Do it
12 I Like it
13 You'll Never Walk Alone
14 Don't Let the Sun Catch You Crying
15 Ferry Cross the Mersey
Manfred Mann
16 5-4-3-2-1
17 Doo Wah Diddy Diddy
18 Sha La Ka
19 If You Gotta Go, Go Now
20 Pretty Flamingo
Dave Clark Five, The
21 Glad All Over
22 Do You Love Me
23 Catch Us if You Can
24 Over and Over
25 Red Baloon

עטיפה: מאוד מבולבל ומסורבל. עבודה של נורית וינד קידרון, שלא הצליחה להעביר את רוח האוסף בצורה טובה. כמו כן, בהתחשב בתכנים כאן, הייתי מצפה לטקסט בפנים על הסצנה, האומנים וכו', שזה מאוד חסר. ציון עיצוב: 4

ביקורת ורקע: לפעמים מתחשק לי לשנות את שם האתר הזה ל"אומרים שפעם היתה כאן תעשיית מוסיקה תרבותית". אוספים כמו הפרק הזה של "סדרת אדום עתיק" מפעימים אותי, גורמים לי להשתאות שפעם היו יוצאים בישראל פרוייקטים כאלו גרנדיוזים ותרבותיים מתחום עולם המוסיקה, בעוד היום אין כלום.
"סדרת אדום עתיק" היתה סדרה בעריכת איש קול ישראל הותיק (ובעברו מנהל רשת ג', כשרשת ג' היתה שווה משהו) גלעד בן-ש"ך. הסדרה כללה משהו כמו עשרה אוספים, כולם בעלי שני דיסקים (או קלטות), שסקרו סצנות שונות ומשונות משנות החמישים והשישים בעולם - מוסיקה לטינית, שאנסונים, פולק אמריקאי ועוד ועוד. השלב הראשון, כפי שהפרסומת שצורפה לדיסק המסוקר (ונראית כאן משמאל) - כללה ארבעה אלבומים. בהמשך יצאו לה, כמיטב ידיעתי, עוד שבעה ואני מקווה שבעתיד אצליח להביא את כולם לסיקור כאן.
החלק שמסוקר כאן, "תור הזהב של להקות הקצב - שנות ה-60 בבריטניה" כולל 50 (!) שירים של עשרה אומנים שונים, כל אחד בחמשת הלהיטים הגדולים ביותר שלו. סצינת "להקות הקצב" הבריטיות היתה סצינה שהתפתחה בצפון אנגליה, בתחילת שנות השישים. זאת היתה סצינה של בחורים לבנים, שהאזינו המון לריתם אנד בלוז אמריקאי ותרגמו אותו לגרסה לבנה, אירופאית, פופית יותר. להקת הקצב, Beat Band, באנגלית, הידועה ביותר היתה הביטלז, ששמם מרמז על היותם להקה כזאת - The BEATles (חסרי המקצב, בתרגום חופשי, בטוח לא החיפושיות, כפי שנהנים לקרוא להם כאן), אבל בגלל ענייני זכויות (הביטלס ובעלי הזכויות על שיריהם לא אישרו שירים שלהם לאוספים, מעולם!), הם לא מופיעים באוסף הזה. במקומם יש כאן הרכבים אחרים שזכו להצלחות ענק - כמו שכניהם של הביטלס מליברפול - ג'רי אנד דה פייסמייקרס, הסווינגינג בלו ג'ינס ובילי ג'יי קריימר והדקוטאס. יש כאן גם את האנימלס וה-Shadows של האנק מארבין, שניהם מניוקאסל, את הדייב קלארק פייב מבלקפול ואת ההוליז, הרמנז הרמיטס ופרדי והחולמים ממנצ'סטר. נציגים מלונדון לא ממש יש כאן, כי להקות הקצב, לפני שהן הפכו לתופעה גלובלית, היו להקות של "ערסים" מהפריפרייה, קצת כמו מה שהיה עם הסצינה הזאת בישראל.
בארץ - להקות הקצב המקומיות הוקמו ופעלו בעיקר בעיר רָמְלֶה, במועדונים המיתרנים של העיר, כשהמוסיקאים בלהקות האלו היו בעיקר יוצאי עדות המזרח. הממסד התעלם מהן והעדיף לשמוע ולהשמיע להקות צבאיות ואת אריק איינשטיין, אבל מי שמחפש מוסיקה ישראלית טובה באמת מהתקופה - ראוי לו לחפש הרכבים כמו האריות, הצ'רצ'ילים והבמה החשמלית.
נחזור לאוסף שלנו - הוא כולל כאמור את המיטב של עשרה אומנים מהסצינה, שלאן.אם.סי היו את הזכויות עליהם. האוסף לא זכה להצלחת ענק בחנויות, אבל כן יצא לו חלק המשך. בעצם, אני חוזר בי. עצם הוצאת אוסף כזה זה הצלחה. אולי לא מסחרית, אבל בטוח תרבותית. אני מתחיל להתגעגע לשנות התשעים וזה מדאיג...

ערך אספני: 40 ש"ח

ציון: 9

תגובה 1:

  1. הקטע עם "מנפרד מאן" הוא, שאחרי תקופה בחברת EMI הם עברו ל Philips/Fontana והמשיכו להוציא להיטים שרובם התפרסמו גם בישראל. עכשיו, בגלל שאן אם סי לא ייצגו את פיליפס, הם יכלו מן הסתם להביא רק מבחר מצומצם של קטעים.
    כיום הליקון מייצגים גם את EMI וגם את Philips... אבל זה כבר סיפור אחר.

    השבמחק