יום שישי, 11 במאי 2018

אירוויזיון - מקום ראשון


שם האוסף: אירוויזיון - מקום ראשון

תת כותרת: השירים היפים שזכו באירוויזיון Vol. 1

חברת תקליטים: הד ארצי/ אילן בן-שחר

שנה: 2004

עריכה: אילן בן-שחר

הפקה: אילן בן-שחר ושרון לוי

יח"צ ושיווק: עופר מנחם וירון כהן

מק"ט: 520902

רשימת שירים:
CD1 - The Winners:
  1. Anne-Marie David - Tu te reconnaitras
  2. Marie Myriam - L'oiseau Et L'enfant
  3. Nicole - A Little Peace
  4. Johnny Logan - What's Another Year
  5. Severine - Un Banc, Un Arbre, Une Rue
  6. France Gall - Poupee De Cire, Poupee De Son
  7. Teach In - Ding A Dong
  8. דנה אינטרנשיונל - Diva
  9. Vicky Leandros - Apres Toi
  10. Corinne Hermes - Si La Vie Est Cadeau
  11. Sandra Kim - J'aime La Vie
  12. ABBA - Waterloo
  13. Johnny Logan - Hold Me Now
  14. חלב ודבש עם גלי עטרי - הללויה
  15. Celine Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
  16. Lulu - Boom Bang A Bang
  17. Dana - All Kinds of Everything
  18. Massiel - La, La, La
  19. יזהר כהן עם אלפא-ביטא - אבניבי
  20. Bucks Fizz - Making Your Mind Up
  21. Niamh Kavanagh - In Your Eyes
CD2 - השירים הישראלים בגרסאות זרות:
  1. שלמה ארצי - You and Me (2:55)
  2. כוורת - She Looked Me in the Eye (2:55)
  3. עפרה חזה - Va, Va, Va... (3:08)
  4. הכל עובר חביבי - Layla (3:35)
  5. עדן - Happy Birthday (English Version) (3:19)
  6. יזהר כהן - A-Ba-Ni-Bi (with The "Alpha-Beta") (2:59)
  7. דנה אינטרנשיונל - Diva (English Version) (3:02)
  8. דפנה דקל - Viva Sport (3:16)
  9. יזהר כהן - Ole! Ole! (3:04)
  10. אבי טולדנו - Hora (2:57)
  11. אורנה ומשה דץ - Come Along (2:59)
  12. שוקולד מנטה מסטיק - Say Hello (2:52)
  13. חלב ודבש - Alleluia (Avec Gali) (3:22)
  14. אילנית - All Make Believe (2:50)
  15. ירדנה ארזי - Son of Man (2:59)
  16. אילנית - Ensemble (3:00)
  17. ליאורה - Amen (French Version) (3:05)
  18. דוד ד'אור - To Believe (3:06)
  19. Severine - Autour De Nous (ey Sham) (3:03)
עיצוב ועטיפה: עבודה של דורון עדות המוכשר. העטיפה המושלמת. השער נעשה בגרפיקה פשוטה ומודרנית, שמשחקת עם סמל האירוויזיון ונראית פשוט טוב. מעבר לזה, השוס הוא החוברת הפנימית, הפשוט מושלמת. החוברת, ראוי יותר לקרוא לה ספרון, מפני זה מה שהיא. 32 עמודים עם אינפורמציה ותמונות מרתקות, שבקושי נכנסות לתוך הקופסא של הדיסק מרוב שהם עבים. בחוברת יש מההיסטוריה של האירוויזיון, רשימת הזוכים, רשימת המשתתפים הישראלים והמיקומים
מתוך החוברת הפנימית (לחצו על התמונה כדי להגדיל)
שלהם וכמובן כל הקרדיטים של השירים ויוצרי האוסף. מעבר לזה, לכל שיר ושיר כאן יש את תקציר הסיפור עליו, כולל את עטיפת הסינגל המקורית שלו. בין הסינגלים של השירים הזרים יש כל מני עטיפות של הוצאות ישראליות מיוחדות, כמו אלו של ויקי לאנדרוס ואן-מארי דויד. בביוגרפיות של ההוצאות הזרות של הסינגלים הישראלים גם מופיעות העטיפות, הצצה נדירה לאיך נראו רליסים של אמנים ישראלים בחו"ל. היום, בעידן האינטרנט, כל המידע והתמונות האלו אמנם מאוד זמינים, אבל בשנת 2004 היה קשה מאוד לאסוף אותם והוצאות כאלו הן המקור להרבה מהאינפורמציה שקיימת כיום ברשת. למרות שאין לו קרדיט, למיטב ידיעתי את הטקסטים והתמונות סיפק מומחה האירוויזינים מיכאל פורז. הוא אמנם זוכה לתודה מרכזית ברשימת הקרדיטים, אבל לא לקרדיט יוצר רשמי. ציון עיצוב ועטיפה: 10

ביקורת ורקע: לכבוד האירוויזיון שמגיע בשבת, אני חורג מסיקור אוספים שיצאו בניינטיז, לטובת אוסף אירוויזיונים שיצא בשנת 2004. האוסף, "אירוויזיון - מקום ראשון", אמנם היה לכישלון מסחרי, אבל מבחינת קונספט - מדובר באחד האוספים המרשימים שיצאו כאן. קראתם כבר על החוברת המושקעת. כמוה, גם התוכן של שני הדיסקים מרשים והוא כולל דיסק אחד שכולל 21 שירים שזכו בתחרות ודיסק שני שכולל ביצועים (מקוריים) באנגלית וצרפתית לשירים שייצגו את ישראל בתחרות.
את האוסף המושקע ערך, באין מפתיע, אילן בן-שחר, שבאותה שנה, 2004, ערך סדרה משובחת של אוספים עבור חברת "הד ארצי", שנראה "Hed Arzi - Best Of - The Original Recordings". הסדרה כוללת כמה אוספים כפולים, שסוקרים ז'אנרים שונים ומאוד מיוחדים מההיסטוריה של המוזיקה. יש שם אוסף שהוקדש לדיסקו צרפתי, אוסף קאנטרי, אוסף להקות קצב הולנדיות (!), אוסף איטלקי ואוסף קטעים מסרטים צרפתיים. האוסף של האירוויזיונים אמנם לא יצא תחת הכותרת "Best Of", אבל בגלל תזמון הוצאתו בין שאר האוספים, הפורמט והעטיפה המושקעת כמו בשאר האוספים, ברור שהוא חלק מהסדרה.
התוכן של הדיסק הראשון די צפוי והוא כולל כמעט את כל הזוכים מתור הזהב של האירוויזיון בשנים 1968 עד 1988, פלוס עוד שתי נציגויות משנות התשעים. נעשתה כאן עבודת איסוף טובה, שהצריכה שיתוף פעולה של כל חברות התקליטים הישראליות הגדולות וכך אן.אם.סי והליקון תרמו את הקטעים שלהם, ביחד עם עוד קטעים מהרפרטואר של הד ארצי (שכלל בימים ההם רק את הקטלוג של BMG) וקטעים שאת הרשיון שלהם קיבלו מחברות אינדי אירופאיות. חוסר קטן יש כאן בגלל ההעדרות של הקטע המושלם "Kisses for Me" של Brotherhood of Man, אבל חוץ ממנו יש כאן הכל מעשרים שנות הזוהר של התחרות.
הדיסק השני הוא השוס הגדול, מה שהופך את האוסף הזה לאחד האוספים המיוחדים והנדירים ביותר שיצאו בארץ. הסיפור
מתוך החוברת הפנימית (לחצו על התמונה כדי להגדיל)
הוא כזה: בשנות השיא של האירוויזיון, אמנים ישראלים נצלו את החשיפה של התחרות כדי לנסות לפרוץ לשווקים הבין-לאומיים. כדי לעשות את זה באמת, אמנים שהשתתפו הקליטו את השירים שלהם גם בשפות אירופאיות, כשהיו אמנים, כמו עפרה חזה לדוגמה, שהוציאה את שירה "חי" בשלוש שפות זרות שונות. רוב השירים האלו יצאו רק באנגלית, אבל חלקם יצאו גם בצרפתית. חלקם אכן הפכו ללהיטים בטריטוריות שונות באירופה, כשהבולטים מביניהם הם כמובן שלושת השירים של ישראל שזכו בתחרות. 
בכל מקרה, בן-שחר אסף לדיסק השני את כל אותן גירסאות לועזיות של השירים הישראלים לאוסף יוצא דופן. יש כאן את שלמה ארצי, כוורת, יזהר כהן, דץ ודצה, שוקולד מנטה מסטיק, אילנית, ירדנה ארזי, דנה אינרנשיונל ועדן - באנגלית ואת הכל עובר חביבי, גלי עטרי, עפרה חזה, אבי טולדנו, אילנית וליאורה - בצרפתית. בנוסף, יש כאן בונוס של סברין, הזוכה של 1971, מבצעת את "אי שם" של אילנית בצרפתית. מדהים.
הביצועים האלו הם תיעוד של פרק כמעט נשכח בפופ הישראלי. זה שניסה לתת את כל מה שיש לו, כדי להצליח באירופה, סיפור שנגמר תמיד, מלבד במקרה של עפרה חזה, במפח נפש. השירים האלו הם נדירים בטירוף ואי אפשר למצוא אותם בדיסקים אחרים, בספוטיפיי ולרוב גם לא ביוטיוב. האסופה הזאת היא המקום היחידי שבו כולם מרוכזים ולכן הדיסק הזה מבוקש מאוד על ידי אספנים, בארץ ובעולם.
לחיפוש בנרות של אספנים אחר האוסף הזה כלולה גם העובדה שהאוסף נחל כישלון חרוץ כשהוא יצא. הד ארצי הדפיסו מהדורה ראשונה שלו באלף עותקים ואחרי שאלו לא זזו מהמדף, הוחלט שלא להדפיס ממנו עוד. מדוע הוא כשל? כנראה התזמון. בשנת 2004 האירוויזיון היה בשפל הגדול ביותר שלו. אחרי שנות התשעים המשמימות, בתחילת האלפיים התחרות איבדה כיוון לגמרי עם צירוף המדינות המזרח אירופאיות, שתפסו את מירב תשומת הלב. במדינות הוותיקות של התחרות איבדו עניין ורק כעבור כמה שנים התחרות זכתה לעדנה המחודשת שלה היא חווה בעשור האחרון.

ציון: 10

ערך אספני: 350 ש"ח

5 תגובות:

  1. אם אני זוכר נכון, השירים של להקת עדן ושל ליאורה הופיעו בגירסה האנגלית ובגירסה הצרפתית בעוד אוסף שיצא בשנת 2000. אני לא זוכר את שמו.
    אבל כמו שזה נראה, האוסף שסוקר כאן הוא הרבה יותר מרשים. הוא חזק מאוד.

    השבמחק
  2. היי, בלוג מעניין..
    הייתי רוצה לתת לך שני רעיונות לכתבות:
    1. קלטות ודיסקים (מתי היה שיא מכירת הקלטות והדיסקים בארץ, מתי דיסקים התחילו לעקוף את הקלטות במחירות, מתי חלה ירידה במחירות וכו'...)
    את הסטטיסטיקה העולמית אני יודע, אבל מעניין לגבי הארץ... הייתי בדיסק סנטר ורציתי לשאול שם, מתי קנו הכי הרבה דיסקים, אבל שכחתי.. :)
    2. דיסקים וקלטות פיראטיות (מתי זה התחיל, איך התמודדו עם זה אם בכלל, מתי זה נגמר? כי עכשיו אין כבר דיסקים פיראטיים בארץ, נראה לי...)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה. אני מתייחס לדברים בפוסטים השונים. אנסה להקדיש לזה פוסט מיוחד בעתיד.

      מחק
  3. מוכר ב400 ...מי שמעוניין

    השבמחק
  4. נזכרתי איך קוראים לאותו האוסף.
    ניתן לצפות בו כאן:
    http://he.israel-music.com/various/frank_naef_show/#play
    האוסף נקרא "המופע של פרנק נף". באתר כתוב שהוא יצא בשנת 2004 אך למען האמת יש לי אותו עוד משנת 2000 עם תוספת של שני שירים שלא נכללו משום מה באתר.
    יש כאן את השירים של להקת עדן ב, דפנה דקל וגילי וגליט שלא נכלל באוסף המדובר באנגלית. ויש כאן את אילנית וליאורה בצרפתית.
    חבל שאילן בן שחר לא היה הראשון.
    בנוסף, חסרה כאן הגרסה העברית המלאה לשיר "נדליק ביחד נר" של שרית חדד. אבל בהחלט מדובר באוסף משובח שאילן ערך.

    השבמחק