יום שלישי, 26 ביולי 2016

Songs 60


שם האוסף: Songs 60
תת כותרת: מסע אל המובחרים בלהיטי שנות השישים

חברת תקליטים: פונוקול/ Mercury

שנה: 1989

עורך: דני קרפל

הפקה: אבי מאור

מק"ט: 840589-2

רשימת שירים:
1. Flowerpot Men, The - Let's Go to San Francisco (3:34)
2. Walker Brothers, The - Sun Ain't Gonna Shine Anymore (3:01)
3. Kathy Kirby - Secret Love (2:27)
4. Herd, The - I Don't Want Our Love To Die (2:54)
5. Fortunes, The - You've Got Your Troubles (3:24)
6. Righteous Brothers, The - You've Lost That Lovin' Feeling (3:40)
7. Lesley Gore - It's My Party (2:17)
8. Brian Poole - Do You Love Me (with The Tremeloes) (2:21)
9. Tom and Jerry - Walk, Don't Run (2:05)
10. Jimi Hendrix - Hey Joe (3:23)
11. Cream - Sunshine Of Your Love (4:11)
12. Jane Birkin - Je Tai'me Mol Non Plus (with Serge Gainsburg) (4:21)
13. Moody Blues, The - Nights In White Satin (4:21)
14. Aphrodite's Child - Rain And Tears (3:11)
15. Johnny Hallyday - Retiens La Nuit (2:54)
16. James Brown - It's a Man's Man's Man's World (2:43)
17. Dusty Springfield - You Don't Have To Say You Love Me (2:48)
18. Bee Gees - I Started A Joke (3:07)
19. Little Eva - The Loco-Motion (2:23)
20. Soeur Sourire - Dominique (2:54)
21. Marianne Faithfull - This Little Bird (2:02)
22. Springfields, The - Island of Dreams (2:37)
23. Manfred Mann - The Mighty Quinn (2:47)
24. Whistling Jack Smith - I Was Kaiser Bill's Batman (2:10)

עטיפה: עיצוב של דוד אביטל. מיקרופון, על רקע כחול ושמות מתורגמים של חלק מהשירים. לא משהו. ציון עיצוב: 6

ביקורת ורקע: בתחילת השנה הלך לעולמו איש הרדיו דני קרפל, שזכור למאזינים בעיקר כאיש הג'ז של גלי צהל. קרפל שידר בגלצ משנות השבעים למשך ארבעים וקצת שנים ולמרות הזיהוי עם ג'ז, הוא שידר במהלך השנים גם תכניות פופ, רוק, עברית ואולדיז. במסגרת תחום האולדיז, קרפל היה מעורב בתכניות "כאלו היו השירים שהיו" ו"טעם של פעם", המקבילות של גלצ לתכניות הנוסטלגיה "רגעי קסם", "צפיחית בדבש" ו"אדום עתיק" של קול ישראל. כמומחה אולדיז, פונוקול הזמינו את קרפל לערוך את האוסף "Songs 60", אחד האוספים הראשונים שהם הוציאו על גבי דיסק, בשלהי 1989.
הטקסט בחוברת הפנימית
להביא איש רדיו, כדי שיערוך אוסף, זה תמיד היה ווין-ווין מבחינת חברות התקליטים, מפני שרדיו היה הפלטפורמה הטובה ביותר לקידום אוספים והמעורבות של איש רדיו באוסף הביאה גם איש בעל מומחיות מוסיקלית שהרבה פעמים לא היתה לחברת התקליטים והיא גם (על הדרך), בדרך כלל הביאה את אותו איש רדיו גם לקדם אותו לא מעט בתחנה שלו. זה אמנם נשמע קצת לא אתי, בטח כשהיה מדובר ברדיו ציבורי, אבל האמת היא שזה היה הרבה יותר תמים מאיך שזה נשמע. בישראל של שנות השמונים ואחורה היה רק רדיו (וטלוויזיה) ציבוריים והתלות של תעשיית המוסיקה בהם היתה אבסולוטית ולכן הקשר הזה היה חייב להתקיים, כשאני חושב שבסך הכל כל האוספים שאנשי רדיו (מקול ישראל ומגלצ) ערכו לחברות תקליטים, יש בהם ערך תרבותי רב. אוספים כמו אלו שערכו אנשי קול ישראל כמו בני דודקביץ', גלעד בן שך ועופרה הלפמן, או האוספים של אנשי גלצ כמו קרפל, דובי לנץ ויואב קוטנר, הם מהמשובחים שיצאו בארץ והציבור בישראל רק זכה מכך. אם המחשבה היא שהאנשים האלו נקראו רק כדי ליצור מוצר שיהיה להם עניין לקדם אותו, אז צריך להעמיק בהם כדי להבין שהידע שהיה באותם שנים לאנשי רדיו, כמו גם יכולת העריכה שלהם, הביאה אותם כמעט תמיד ליצור אוספים שהיו טובים בכמה דרגות מהאוספים שחברות התקליטים הצליחו ליצור בעצמן.
בכל מקרה, קרפל נקרא לדגל כדי להכין אוסף אולדיז לחברת פונוקול. האוסף מעניין ומגוון וגם כולל טקסט נחמד של קרפל בעטיפה הפנימית שמעביר את רוח הדברים. בטקסט הוא מסביר ששירי הסיקסטיז הפכו לכל כך אייקוניים, בין השאר בגלל שבגלי צהל היו בשנות השישים והשבעים רק ארבע שעות מוסיקה ביום ובגלל הכמות המועטת, ההשפעה של כל דקה שם היתה אדירה. למרות שמדובר באוסף טוב, שכולל מנעד מרשים של סגנונות המסיקסטיז, מפופ, לפסיכדליה, לסרף, ולמרות התמיכה של איש הרדיו המוכשר, הוא לא זכה להצלחה והוא נעלם מהמדפים די מהר.
למרות זאת, הקשר של קרפל עם פונוקול לא הסתיים וארבע שנים לאחר מכן, הוא נקרא שוב לעזור להכין אוסף, הפעם בתחום הדגל שלו, הג'ז. על כך בפוסט הבא.

ציון: 7

ערך אספני: 20 ₪

תגובה 1:

  1. הכנסתו של ה"לוקומושיין" בביצוע המקורי די "רכבה" על הצלחת הקאבר בביצוע של קיילי מינוג מאותה שנה, שבישראל גם כן היה שייך לפונוקול. גם זו אחלה דרך לקדם את האוסף.
    ואם כבר קאברים, אז קטע מס' 9 מסמן אופורטוניזם:
    הגרסה של Walk Don't Run שכן היתה ללהיט -ושלא מופיעה פה - היא של ה Ventures שהיו שייכים ל EMI ובישראל ל NMC, ויחסים טובים בין החברות לא היו. מה עושים? מכניסים קאבר שמשתדל ביותר להישמע כמו המקור, בביצוע של מישהו אחר, ש"במקרה" כן היה שייך לפונוקול.
    בניגוד לרוב מי שעבד בחברות התקליטים, רק אנשי רדיו / אספנים ידעו על אפשרות לאופורטוניזם שכזה. קטע מס' 9 הוא כאמור קאבר "משתדל", ורוב רוכשי האוספים בישראל באותו זמן לא ידעו להבדיל בינו לבין המקור.

    השבמחק