יום חמישי, 4 בנובמבר 2010

Technomania


שם האוסף: Technomania
חברת תקליטים: פונוקול/ ToCo International

שנה: 1992

עורכים: אורן קריסטל ומאיר גולדברג

מק"ט: 920235-4

רשימת שירים:
1 Chimo Bayo - Asi Me Gusta a Mi
2 2 Unlimited - Get Ready for This
3 Blue Pearl - (Can You) Fell the Passion
4 L.A. Style - James Brown is Dead
5 Holy Noise - James Brown is Still Alive
6 Human Resource - Dominator
7 The Curse - All Systems (Are Go)
8 Interstate 69 feat. T. La Tone - Tequila
9 Anticappella - 2/231
10 Utah Saints - What Can You Do for Me
11 Praga Khan - Rave Alert
12 Lord of Acid - Take Control
13 Channel X- Groove to Move
14 R.A.F. - We Gonna Get...
15 Quadrophonia - Quadrophonia
16 D-Shake - Yaaah

עטיפה: מעורר השראה, מגניב, מעולה. איילת אביב יצרה משהו ברוח הז'אנר - מנוכר, ממוחשב, מסומם, מפחיד. הדמות המתפקסלת על רקע צבעי הגאווה היו בסטנדרטים אירופאיים של עיצוב בזמנו. ציון עיצוב: 9

ביקורת ורקע: עד תחילת שנות התשעים המועדונים בישראל היו מאוד שמרנים בגישה המוסיקלית שלהם. מוסיקת הפופ והדיסקו שלטו ביד רמה ואפילו מועדונים אלטרנטיביים כמו הרוקסן, הפינגווין והליקוויד נגנו מוסיקה שמבוססת על שירה, על כלים חיים, על הפורמט הישן של בית, פזמון, בית פזמון.
המצב באירופה לא היה שונה מאוד, אבל שם זה התחיל קצת קודם. מוסיקה ממוחשבת, מונוטונית, אפלה וטכנוקרטית החלה לכבוש את המועדונים, בהתחלה בהולנד ובבלגיה, אחר כך בבריטניה ובגרמניה המערבית ומהר מאוד בשאר היבשת. המוסיקה הזאת, שנקראה טקנו או האוס (תלוי בפי מי) לא כללה גיבורי מוסיקה. לא ידעת איך המבצעים נראים, לא היית חייב להכיר את השיר כדי לרקוד אותו, לא היית צריך להיות חברותי כדי להנות ממנה.
הניצנים הראשונים של מוסיקת הטקנו נראו במועדונים כמו הלמון והליימלייט בתל אביב והבלו מון בירושלים. דיג'יים כמו איתן תבור, צ'ופי ומלכיאל גרוסמן קנו לעצמם קהל גובר שנכבש על ידי המוסיקה הזאת. במקביל חנויות תקליטים כמו ג'ינג'י, בית התקליט ו-IMP החלו לייבא 12 אינצ'ים של קטעי טקנו אירופאיים וברדיו רז ניצן גילה לעם ישראל שהז'אנר קיים. זה היה ברשת ג' המסחרית, בתוכנית "איזה לילה" בהגשת איתן גור, תכנית ששודרה מדי יום שישי בשעה השולית שבין 23:00 ל-1 בלילה.
חברת פונוקול היתה הראשונה לעלות על הפוטנציאל המסחרי המקומי של הז'אנר. פונוקול טפטפה קטעי טקנו לסדרת אוספי "טופ פופ" שלה כבר משלהי 1990, אבל ב-1992 הם הבינו שהגיע הזמן לאוסף שמוקדש אך ורק לז'אנר. כך נולדה סדרת "טקנומניה".
"טקנומניה" היה האוסף הישראלי הראשון בהיסטוריה שהשיג את חו"ל. בחו"ל הז'אנר גם היה בחיתוליו ועדיין לא נראו כמעט אוספים לז'אנר. "טקנומניה" הישראלי, אם-כך, היה פורץ דרך וחלוצי, מה שגרם לאנשים מכל העולם לחפש אותו. גם את הישראלים הוא לא השאיר אדיש. פונוקול ראו באוסף הימור, חשבו שאולי הוא יכסה עלויות, אבל התוצר הסופי היה הצלחת ענק. הנוער עף על האוסף, כך גם רשת ג' שחיבקה אותו בחום והזיזה אותו מהשעות האיזוטריות של שישי בלילה לפריים טיים של "קופסת הלהיטים" עם עופר נחשון.
בהמשך יצאו לאוסף עוד שני חלקים, החלק השני היה להצלחה גדולה, השלישי לא. "טקנומניה" הוא אוסף פורץ דרך לא רק בגלל שהוא השיר מבט עם חו"ל, אלה בגלל שלראשונה הוא נתן ליגיטימציה לתעשיית מוסיקה מקומית שמבוססת על מוסיקה שלא מופנית בעיקר לרדיו, אלה למוסיקה שפונה לתקליטנים. בשנים הבאות פונוקול שכללו את עצמם לחברה שמתמחה במוסיקת מועדונים ומסיבות, אבל לא רק הם למדו רבות מהאוסף. גם שאר חברות התקליטים המקומיות קראו את הטרנד והשיקו בזמנן אוספים שפונים לתקליטנים ולרוקדים. מהפכת הדאנס הישראלית החלה, "טקנומניה" היתה שריקת הפתיחה.

ערך אספני: 30 ש"ח

ציון: 10

תגובה 1:

  1. טכנומניה כאן הכל השתנה והמוסיקה השתנתה משירים של קיילי מינוג שנשמעים אותו דבר...למשהו אחר חזק חדש שהוא כבר 30 שנה קיים הטכנו!צימו באיו פותח את העידן אוווה....

    השבמחק