יום שני, 27 בספטמבר 2010

Break & Enter


שם האוסף: Break & Enter

חברת תקליטים
: BNE/ YoYo Records

שנה: 1996

עורכים: אבי יוסף וגל עופר

מק"ט: YoYo11-2

רשימת שירים:
1 Josh Wink - Higher State of Consciousness
2 The Prodigy - Voodoo People (Checmical Brothers Remix)
3 Underworld - Pearls Girl
4 Dreadzone - Fight the Power '95
5 Planet Soul - Set U Free (Fever Mix)
6 Bell Size Park - MJ12
7 Death in Vegas - Dirt
8 Monkey Mafia - Blow the Whole Joint Up
9 The Stand - Gloria
10 Carl Cox - Sophis ti Cat Player

עטיפה: עינת להט בלום, שידה היתה בכל באותה תקופה, עצבה גם את העטיפה של האוסף הזה ועשתה את אחת העבודות הטובות שלה בתחום. היא צילמה כמה תמונות שמעבירות ניכור, חו"ל ואווירה טריפית. גם הפונטים ועיצוב הטקסט טובים ויושבים במקום. אחלה. ציון עיצוב: 8.5

ביקורת ורקע: הסיפור מאחורי חברת התקליטים BNE הוא די מורכב. היא החלה את דרכה בסוף האייטיז, כחברה שמייצגת בארץ את הרפרטואר של Island הבריטית, מה שהעניק לה זכויות על האלבומים של יו-2, בוב מארלי ושלל אומנים שחורים. בתקופה ההיא הרפרטואר שלה היה די מצומצם, והעובדה שהיא חלקה עם הליקון את אותו המתחם בחולון, הביאה לכך שהליקון לקחה חסות על רוב הקטעים של BNE באוספים של הליקון. באמצע הניינטיז, עם פריחת הסצינה האלקטרונית, BNE החליטה לשדרג את עצמה בתחום והקימה את תת-החברה YoYo, כדי שתתמחה בז'אנר. לימים, YoYo הפכה ללייבל טראנס בין לאומי מצליח בעיקר בזכות ההחתמה של אינפקטד מאשרום, אבל בימים של 1995-6 היא עדיין חיפשה כיוון. האוסף הראשון ש-BNE/YoYo הוציאו היה "The Future Sound of Ambient", שהצליח מאוד. באותן שנתיים הם הוציאו עוד 7 אוספים - חלק המשך ל"Future Sound of Ambient", אוסף האוס די גרוע, אוסף דרים מיוזיק, שני אוספי טראנס ושני אוספי ג'אנגל/ברייק ביט.
הג'אנגל/ברייק ביט, ז'אנר לונדוני למהדרין, פרח אז מאוד בישראל, בעיקר בזכות ליין מסיבות במועדון אלנבי 58, שאורגן על ידי היחצנית הכריזמטית עדי לב. הז'אנר הזה חילחל לתודעה הישראלית באופן כל כך עמוק שעד היום הוא פופולרי כאן (בגלגולו הנוכחי, הלא הוא ה"דאב-סטפ") בצורה לא פרופורציונלית לשאר העולם. בכל מקרה, BNE הבינה את הפוטנציאל והוציאה שני אוספים לז'אנר.
"Break & Enter" היה הראשון מבין שני האוספים הללו. הוא הביא אסופה טובה של קטעי ז'אנר, שנאספו בעיקר מחברות תקליטים אחרות. יש כאן גם שני קטעים של הרכבים מקומיים - Bell Size Park ו-The Stand, מה שהופך את האוסף הזה לנדיר מאוד למחפשי היציאות הישראליות.
בהמשך העשור BNE המשיכה להתרחב. מעבר לתחום הטראנס, החברה הפכה להיות הזכיינית של חברות תקליטים זרות נוספות כמו XL Recordings (הפרודיג'י) ו-Jive (באקסטריט בוייז, בריטני ספירז) ועוד חברות רציניות, מה שהפך את החברה לשחקן רציני בשוק המקומי. בשנים האחרונות החברה נעלמה מהמפה וחיפוש בגוגל העלה חרס בדבר התנהלותה היום, מה שהביא אותי לתובנה ש-BNE לא קיימת יותר. אוספים כמו זה עוזרים לי להתרפק על העבר ולהיזכר במפעל התרבותי הקטן שהחברה הזאת יצרה כאן, ושעדיין איכשהו חי בזכות כל מיני אוספים ששרדו בכל מיני בתים.

עוד מילה קטנה לגבי האוסף הזה - השגתי אותו באדיבות הקורא יואב בריל, אנימטור בוגר בצלאל בימים אלו, והתקליטן של הקיבוץ שלו בניינטיז. "בתקופה שעוד לא היו הורדות או צריבות, יצא לי לעבור ולנגן את רוב האוספים שבבלוג", הוא כתב לי בהודעה פרטית, והוסיף שיש לו עוד כמה שאולי יכולים לעזור לבלוג, כמו זה. אז קודם כל, תודה לך יואב, ושנית, אם יש לכם אוספים נדירים (וגם לא) שאתם שמים לב שחסרים כאן בבלוג, אודה לעזרה במציאתם.

ערך אספני: רציתי להעריך את האוסף הזה בסכום של 10 ש"ח, אבל ביקור באתר של דיסקוגס גילה לי שהאוסף הזה עומד למכירה בסכומים שנעים סביב ה-10 יורו. אז הנה עוד הפתעה.

ציון: 8.5

3 תגובות:

  1. סקירה נפלאה ועניינית על החברה שאכן, התפרקה לה לפני כשנה וחצי (התו השמיני והיי פידלטי התחלקו בשלל).

    אני מניח שאחת הסיבות להיחלשותה היא קנייתם של לייבלים ע"י לייבלים אחרים בעולם, למשל Jive שנרכשה ב 2002 ע"י BMG ו Island בתחילת שנות התשעים ע"י פוליגראם (שמספר שנים לאחר מכן נרכשה גם היא ע"י חברת ענק).

    בשנים האחרונות הם החזיקו מספר לייבלים המתמחים בסצינת האינדי, הלא מפותחת דיה ברוב חנויות המוזיקה היום.

    השבמחק
  2. כן, זאת היתה חברה טובה ומסקרנת שידעה להתעסק יפה במוסיקת שוליים. חבל..

    השבמחק
  3. Link להורדה למי שחפץ:
    http://www.4shared.com/rar/7TkVLmRj/VA-_1995_-BNE-BreakEnter-VGQ.html

    עוד אחת מהמציאות שלי ב"חור". האבסורד הוא שבהתחלה התלבטתי אם בכלל לקחת אותו. ברשימת השירים הכרתי רק את השניים הראשונים - של Prodigy וג'וש. "לא בטוח שזה מה שאני מחפש" אמרתי לעצמי, החזרתי אותו למדף (שורה שנייה מאחורה) והמשכתי בסריקה. אחרי כמה דקות בודדות חשבתי על זה שוב ואז אמרתי לעצמי "בעצם, בשביל 10 ש"ח למה לא?" והחלטתי לקחת אותו. אני רק מברך על אותה החלטה נבונה עד היום! היה שווה את ה10 ש"ח ובדיעבד אפילו יותר, בשביל ההוצאה הנדירה הזו שכיף להאזין לה בהרבה מצבים. מוזיקה שלא מורכבת מדי ובכל זאת עם כל כך הרבה חן ותשוקה. אני לומד שBNE (אם לבד או בשיתוף פעולה עם חברות אחרות) הוציאו כמה וכמה דברים יפים במהלך הקריירה הקצרה יחסית שלהם, אני תופס מהם מאוד!

    השבמחק