יום רביעי, 16 במרץ 2011

יום שישי במחשבתי


שם האוסף: יום שישי במחשבתי

תת כותרת
: Beat Bands of the Sixties - להקות הקצב של שנות ה-60 - הלהיטים הגדולים

חברת תקליטים
: פונוקול

שנה: 1995

עורכים: הלל אברמוב ואורן קריסטל

מפיקים: אורן קריסטל, דניאל בוחניק ורוברט גיטלמן

מק"ט: 2034-2

רשימת שירים:
1 Turtles, The - Happy Together
2 Tremeloes, The - Suddenly you love me
3 Searchers, The - Bumble Bee
4 Tommy James - Mony mony (with the Shondells)
5 Easybeats, The - Friday on My Mind
6 Foundations, The - Baby, Now That I've Found You
7 Family Dogg, The - A Way of Life
8 Tremeloes, The - Here Comes My Baby
9 Overlanders, The - Michelle
10 Turtles, The - Elenore
11 1910 Fruitgum Co - Simon Says
12 Searchers, The - Sweets for My Sweet
13 Archies, The - Sugar Sugar
14 Ohio Express, The - Yummy Yummy Yummy
15 Tommy James - Hanky Panky (with the Shondells)
16 Yardbirds - Heart Full of Soul
17 Lovin' Spoonful, The - Summer in the City
18 Kinks, The - Tired of Waiting for You
19 Searchers, The - Needles and Pins
20 Turtles, The - She'd Rather Be with Me
21 Herd, The - I Don't Want Our Loving to Die
22 Tremeloes, The - Helule Helule

עטיפה: זה אמור להראות כמו עיצוב של הזמנה או משהו כזה מה, אבל למעשה יצא כמו משהו שנעשה ב-Word או בצייר של ווינדוז... המעצבים הם אורית זיו ואבי בלוך מסטודיו בריף, שזה הפעם הראשונה שאני נתקל בעיצוב שלהם. העטיפה כוללת גם טקסט לא טוב של עורך האוסף הלל אברמוב על סצינת להקות הקצב של הסיקסטיז וגם תוספת מצויינת של מיקומי השירים באוסף במצעדי בריטניה וארצות הברית. ציון עיצוב: 6

ביקורת ורקע: אתמול, לפני ההופעה המעולה של הבאזקוקס במועדון הברבי, ניצלתי את ביקורי בתל אביב כדי לבדוק את חנות המוסיקה של אילן בן-שחר. מכיוון שהאתר הזה מתיימר לסקר בעיקר אוספים שיצאו בישראל בניינטיז, בן-שחר לא מרבה לככב כאן, אבל אם, ביום מן הימים, האתר יתרחב גם לשנות השמונים, אז תהיו בטוחים ששמו יקפוץ כאן לא מעט. כסופרסטאר דיג'יי הראשון של ישראל (ופחות או יותר גם היחידי באייטיז), הקשר של בן-שחר לאוספים היה טבעי והאסופות שיצאו תחת עריכתו, בעיקר סדרת "מקסימום" המיתולוגית, זכו להצלחות ענק.
עם חלוף העשורים לשנות התשעים בן-שחר נעלם מאור הזרקורים, אבל הוא לא הפסיק לפעול. סדרת ההוצאות המחודשות של קלאסיקות ישראליות תחת הכותרת אן.אם.סי-גולד היתה להצלחה מסחרית ואומנותית, אוספי נוסטלגיה שהוא הוציא פה ושם זכו לתהודה רבה וחנות הדיסקים שהוא פתח ברחוב אבן גבירול 154 הפכה למכה של אספני המוסיקה המקומיים.
כבר בכניסה לחנות נוכחתו של בן-שחר ניכרת. מעמדתו מאחורי הדלפק הוא מתאר בציוריות את ההיסטוריה של הרוקנרול לשתי נשים צעירות, שמתרשמות. בזמן שיעור ההיסטוריה המאלף הזה הסתובבתי באחת מחנויות המוסיקה הטובות בעולם. החנות של אילן בן-שחר אמנם לא גדולה במיוחד, אבל ההקפדה על בחירת הכותרים על המדפים מרשימה. אף אלבום לא מיותר ובכל סקשן תהיו בטוחים שתמצאו מציאות נדירות. הפליסופיה מאחורי החנות מאוד ברורה - כל אמן שהיו לו כמה להיטים בתקופה שבין הפיפטיז לניינטיז, ראוי שיהיה על המדף. בטוח מישהו יחפש אותו. כך, על מדפי החנות ניתן למצוא יציאות שמזמן לא חשבתם שתראו על מדפי חנות תקליטים כלשהי, בעיקר ברמת אוספי אומנים. נראה לי שהחנות של אילן בן-שחר היא המקום היחידי בעולם שעדיין מחזיק אלבומים של סיסי קאץ', ג'יזס ג'ונס, ווייט טאון, ווא נטו וואז ואינספירל קרפטס וזה רק על קצה המזלג. באמת מדהים מה שהולך שם.
סקציית האוספים גם היא מרשימה, אבל לתחום שאליו הגעתי, למצוא אוספים מהניינטיז, לא נמצא מענה מרשים. משהו שבכל זאת מצאתי שם הוא האוסף עם השם הארוך ביותר שיצא בארץ - "יום שישי במחשבתי - Beat Bands of the Sixties - להקות הקצב של שנות ה-60 - הלהיטים הגדולים", שיצא בפונוקול בשנת 1995. "שישי במחשבתי" הוא סוג של חלק שלישי של סדרת "העשור שלא יחזור" שכבר סיקרתי כאן. כשהגעתי עם האוסף לקופה בן-שחר טען שזה החלק הראשון של סדרת העשור שלא יחזור, אבל לאחר ויכוח קטן שכנעתי אותו שזה דווקא השלישי. גם לגאוני מוסיקה כמו בן-שחר מותר לטעות.
"שישי" הוא אוסף טוב שהלל אברמוב ואורן קריסטל ערכו בעזרת הרפרטואר של חברות כמו קאסל וצ'רלי, שמתמחות בקניית זכויות על שירים מחברות שפשטו את הרגל. יש כאן יציאות טובות, אבל קצת חזרה על אומנים, מה שתמיד מעלה חשד בכל אוסף שמתעסקים בו.
לפני שעזבתי את החנות, בן-שחר הציג בפני את מחלקת התקליטים החדשה שהוא פותח בקרוב בחנות והוא גם השוויץ בכמויות ה-7 אינצ'ים שיהיו שם. הדיג'יי האגדי גם הבטיח למצוא לי כמה אוספים נדירים שאני מחפש זמן רב. בלי קשר לזה, אני בטוח אחזור לחנות ואני ממליץ לכולם לבקר שם בחום. למרות המחירים הדי יקרים על הדברים הנדירים שם, החנות הזאת היא משהו נדיר לא רק בנוף המקומי, בעולם כולו. אם זה לא מספיק, אז רק כדי לשמוע מידיעותיו המרשימות של בן-שחר זה שווה.
ערך אספני: 39 ש"ח בחנות של אילן בן-שחר

ציון: 7

תגובה 1:

  1. אחחחח... קטע מס' 9. "מישל" של להקת ה "אוברלנדרז".
    אמת, לרוב המוחץ של המאזינים הקטע הזה זכור בביצוע של הביטלס, ולכן רצוי להזכיר למי ששכח, שביצוע הביטלס לא צעד במצעדי בריטניה וכנראה שגם לא כאן. וזאת בגלל ש-בזמן אמת- הוא לא יצא על תקליטון (ומכיוון שכך, לא יכל לצעוד במצעדים).
    את סולן ה"אוברלנדרז" פגשתי לפני כמה שנים בעיר הדרספילד בבריטניה.

    השבמחק