יום רביעי, 31 באוגוסט 2011

סדרת "אדום עתיק"


שם האוסף
: סדרת "אדום עתיק"

תת כותרת: תור הזהב של להקות הקצב - שנות ה-60 בבריטניה - Sixties Greatest Groups-U.K - שירים עם טעם במחיר של פעם

חברת תקליטים: אן.אם.סי

שנה: מרץ, 1996

עורך: גלעד בן-ש"ך

מפיקים: משה מורד ואליסון מאייר

מק"ט: 20190-2

רשימת שירים:
CD1:
Herman's Hermits
1 Mrs. Browen You've Got A Lovely Daughter
2 I'm Henry the VIII, I Am
3 No Milk Today
4 There's a Kind of Hush
5 Something is Happening
Animals, The
6 House of the Rising Sun
7 I'm Crying
8 Don't Let Me Be Misunderstood
9 We've Gotta Get Out of This Place
10 It's My Life
Swinging Blue Jeans, The
11 Hippy Hippy Shake
12 It's Too Late Now
13 Good Golly Miss Molly
14 You're No Good
15 Long Tall Sally
Shadows, The
16 Apache
17 Man of Mystery
18 F.B.I.
19 The Frightened City
20 Foot Tapper
Freddie and the Dreamers
21 If You Gotta Make A Fool of Somebody
22 I'm Telling You Now
23 You Were Made for Me
24 Over You
25 I Understand

CD2:
Billy J. Kramer
1 Do You Want to Know A Secret (with the Dakotas)
2 Bad to Me
(with the Dakotas)
3 I'll Keep You Satisfied
(with the Dakotas)
4 Little Children
(with the Dakotas)
5 Trains and Boats and Planes
(with the Dakotas)
Hollies, The
6 I'm Alive
7 Bus Stop
8 Stop Stop Stop
9 Jennifer Eccles
10 He Ain't Heavy, He's My Brother
Gerry and the Pacemakers
11 How Do You Do it
12 I Like it
13 You'll Never Walk Alone
14 Don't Let the Sun Catch You Crying
15 Ferry Cross the Mersey
Manfred Mann
16 5-4-3-2-1
17 Doo Wah Diddy Diddy
18 Sha La Ka
19 If You Gotta Go, Go Now
20 Pretty Flamingo
Dave Clark Five, The
21 Glad All Over
22 Do You Love Me
23 Catch Us if You Can
24 Over and Over
25 Red Baloon

עטיפה: מאוד מבולבל ומסורבל. עבודה של נורית וינד קידרון, שלא הצליחה להעביר את רוח האוסף בצורה טובה. כמו כן, בהתחשב בתכנים כאן, הייתי מצפה לטקסט בפנים על הסצנה, האומנים וכו', שזה מאוד חסר. ציון עיצוב: 4

ביקורת ורקע: לפעמים מתחשק לי לשנות את שם האתר הזה ל"אומרים שפעם היתה כאן תעשיית מוסיקה תרבותית". אוספים כמו הפרק הזה של "סדרת אדום עתיק" מפעימים אותי, גורמים לי להשתאות שפעם היו יוצאים בישראל פרוייקטים כאלו גרנדיוזים ותרבותיים מתחום עולם המוסיקה, בעוד היום אין כלום.
"סדרת אדום עתיק" היתה סדרה בעריכת איש קול ישראל הותיק (ובעברו מנהל רשת ג', כשרשת ג' היתה שווה משהו) גלעד בן-ש"ך. הסדרה כללה משהו כמו עשרה אוספים, כולם בעלי שני דיסקים (או קלטות), שסקרו סצנות שונות ומשונות משנות החמישים והשישים בעולם - מוסיקה לטינית, שאנסונים, פולק אמריקאי ועוד ועוד. השלב הראשון, כפי שהפרסומת שצורפה לדיסק המסוקר (ונראית כאן משמאל) - כללה ארבעה אלבומים. בהמשך יצאו לה, כמיטב ידיעתי, עוד שבעה ואני מקווה שבעתיד אצליח להביא את כולם לסיקור כאן.
החלק שמסוקר כאן, "תור הזהב של להקות הקצב - שנות ה-60 בבריטניה" כולל 50 (!) שירים של עשרה אומנים שונים, כל אחד בחמשת הלהיטים הגדולים ביותר שלו. סצינת "להקות הקצב" הבריטיות היתה סצינה שהתפתחה בצפון אנגליה, בתחילת שנות השישים. זאת היתה סצינה של בחורים לבנים, שהאזינו המון לריתם אנד בלוז אמריקאי ותרגמו אותו לגרסה לבנה, אירופאית, פופית יותר. להקת הקצב, Beat Band, באנגלית, הידועה ביותר היתה הביטלז, ששמם מרמז על היותם להקה כזאת - The BEATles (חסרי המקצב, בתרגום חופשי, בטוח לא החיפושיות, כפי שנהנים לקרוא להם כאן), אבל בגלל ענייני זכויות (הביטלס ובעלי הזכויות על שיריהם לא אישרו שירים שלהם לאוספים, מעולם!), הם לא מופיעים באוסף הזה. במקומם יש כאן הרכבים אחרים שזכו להצלחות ענק - כמו שכניהם של הביטלס מליברפול - ג'רי אנד דה פייסמייקרס, הסווינגינג בלו ג'ינס ובילי ג'יי קריימר והדקוטאס. יש כאן גם את האנימלס וה-Shadows של האנק מארבין, שניהם מניוקאסל, את הדייב קלארק פייב מבלקפול ואת ההוליז, הרמנז הרמיטס ופרדי והחולמים ממנצ'סטר. נציגים מלונדון לא ממש יש כאן, כי להקות הקצב, לפני שהן הפכו לתופעה גלובלית, היו להקות של "ערסים" מהפריפרייה, קצת כמו מה שהיה עם הסצינה הזאת בישראל.
בארץ - להקות הקצב המקומיות הוקמו ופעלו בעיקר בעיר רָמְלֶה, במועדונים המיתרנים של העיר, כשהמוסיקאים בלהקות האלו היו בעיקר יוצאי עדות המזרח. הממסד התעלם מהן והעדיף לשמוע ולהשמיע להקות צבאיות ואת אריק איינשטיין, אבל מי שמחפש מוסיקה ישראלית טובה באמת מהתקופה - ראוי לו לחפש הרכבים כמו האריות, הצ'רצ'ילים והבמה החשמלית.
נחזור לאוסף שלנו - הוא כולל כאמור את המיטב של עשרה אומנים מהסצינה, שלאן.אם.סי היו את הזכויות עליהם. האוסף לא זכה להצלחת ענק בחנויות, אבל כן יצא לו חלק המשך. בעצם, אני חוזר בי. עצם הוצאת אוסף כזה זה הצלחה. אולי לא מסחרית, אבל בטוח תרבותית. אני מתחיל להתגעגע לשנות התשעים וזה מדאיג...

ערך אספני: 40 ש"ח

ציון: 9

יום שלישי, 30 באוגוסט 2011

משהו מהסרטים


שם האוסף: משהו מהסרטים

תת כותרת: At the Movies - להיטי זהב ממסך הכסף

חברת תקליטים: הד ארצי

שנה: במקור יצא על תקליט וקלטת ב-1989. ההוצאה המחודשת, שהביאה את האוסף לראשונה על דיסק, היא מ-1992

עורכים ומפיקים: צ'רלי סלומון וקארין רוז

מק"ט: ARTON 246145

רשימת שירים:
1 Joe Cocker - Up Where We Belong (with Jennifer Warnes)
2 Bette Midler - The Rose
3 Jevetta Steele - Calling You
4 Diana Ross - Theme from Mahogany (Do You Know Where You're Going To)
5 Peter Cetera - Glory of Love
6 Bill Medley - (I've Had) The Time of My Life (with Jennifer Warnes)
7 Paul Simon - Late in the Evening
8 Randy Newman - I Love L.A.
9 Carly Simon - Let the River Run
10 Dan Hartman - I Can Dream About You
11 Marianne Faithfull - The Ballad of Lucy Jordan
12 Madonna - Live to Tell
13 Prince - Purple Rain
14 Ben E. King - Stand By Me

עטיפה: מקסים. העטיפה הזאת עוצבה במקור לפורמט תקליט ב-1989 על ידי בועז קימלמן וב-1992 יהודה דרי עשה לה דיגיטציה כדי שתתאים לפורמט ה-CD. עטיפה פשוטה, נעימה, קולעת והכי חשוב - קלאסית, שלא לומר קלאסיקה. ציון עיצוב: 9

ביקורת ורקע: ב-1992 הד ארצי הוציאו לראשונה על גבי תקליטורים (CD) בהוצאות מחודשות כמה מהאוספים המצליחים של החברה מהאייטיז, אוספים שבמקור יצאו רק על גבי תקליטים וקלטות. כך ראו אור "שבעים מי יודע", "כח האהבה", "רוק כבד" וגם "משהו מהסרטים" שלשמו התכנסנו.
בשנות התשעים חברות התקליטים מחזרו רעיונות לאוספים והוציאו הרבה פעמים עוד ועוד אוספים באותו הז'אנר, כשלא תמיד היה צריך. קחו לדוגמה את כל אותם אוספי שנות השמונים, שיצאו עשרות כאלו, כשכל חברת תקליטים דאגה להוציא מדי שנתיים אחד חדש כזה, הרבה פעמים עם אותם קטעים שהופיעו באוספים הקודמים. במקום זה - יש משהו מאוד הגיוני בלהמשיך להוציא ולהדפיס את אותו אוסף, במקום לערוך אוסף חדש. זה חסכוני וזה מוכח, אז למה לא?
סדרת האוספים הממוחזרת של הד ארצי יצאה כחלק מהמבצע "קלאסיקה עולמית", שכלל גם הוצאות מוזלות של כל מני אלבומי אומן מהרפרטואר הבין לאומי של החברה. חלק מההוצאות המחודשות הצליחו יותר (שבעים מי יודע, במיוחד) וחלק, כמו "משהו מהסרטים", הצליח פחות. במקור, האוסף הזה שכולל בעקר בלדות מסרטי אייטיז, היה להצלחה יפה. כשהוא יצא ב-1989, הסרטים שמהם לקוחים השירים עדיין היו טריים בזיכרון הקולקטיבי של הציבור, שנהנה לרכוש את האוסף. יש כאן כל מני להיטי רדיו עצומים, שכשרואים את שמות השירים נוטים לשכוח עד כמה הם היו גדולים, בעיקר ברשת ג' של אז. השיר של דן הרטמן מהסרט "רחובות לוהטים" הנשכח, הוא דוגמה מעולה לכך.
למרבה הצער, שלוש שנים אחרי כן הרבה מהסרטים שהיו להיטים של רגע בשנות השמונים נשכחו והאוסף הפך ללא רלבנטי וההוצאה המחודשת לא גררה עניין מיוחד מצד הקונים בחנויות. מה שכן, כיום נחמד להסתכל על שמות הסרטים שמופיעים ליד שמות השירים שלקוחים מהם ולהזכר בערגה בימים ששעפנו מסרטים כמו "היחפן מבברלי הילס", "נערה עובדת" או "קצין וג'נטלמן". רק השמות של הסרטים עושים לי חשק.

ערך אספני: 10 ש"ח

ציון: 7

יום שישי, 26 באוגוסט 2011

Just for You


שם האוסף: Just for You

תת כותרת: נשים שרות

חברת תקליטים: הד ארצי

שנה: 1998

עורכים: יואב רייס, רן עצמון, שי ברזילי, עופר מנחם, אורי פלדמן ואלה גוטמן

הפקה: יואב רייס

מק"ט: 519733

רשימת שירים:
CD1
1 M People - Just for You (Album Version)
2 Sarah McClachlan - Building a Mystery
3 Frente! - Bizarre Love Triangle
4 Merril Bainbridge - Being Boring
5 Linda Ronstadt - When You Wish Upon a Star
6 K.D. Lang - Smoke Dreams
7 Espiritu - I Love You Porgy
8 Wild Colonials - Wake Up Sad
9 Wild Orchid - At Night I Pray
10 Lori Carson - Something's Got Me
11 Diana Krall - Peel Me a Grape
12 Julee Cruise - Into the Night
13 Mono - Slimcea Girl
14 Tori Amos - China
15 Garbage - Milk

CD2
1 Natalie Imbruglia - Torn
2 Donna Lewis - I Love You Always Forever
3 Aimee Mann - That's Just What You Are
4 Paula Cole - I Don't Want to Wait
5 Leah Andreaone - It's Alright, It's OK
6 Beth Orton - She Cries Your Name
7 Sylvia Powell - Butterfly
8 Jewel - Foolish Games
9 Caroline Henderson - Made in Europe
10 Vaya Con Dios - I Don't Want to Know
11 Mulu - Deowarfe
12 Lisa Stansfield - Don't Cry for Me
13 Natalie Merchant - Wonder
14 Merril Bainbridge - Mouth
15 Bette Midler - From a Distance
16 Sarah Brightman - Who Wants to Live Forever

עטיפה: עיצוב של דור כהן, מעצב הבית של הד ארצי באותם הימים, שלקח מ"אימג' בנק", שזה חברה שמוכרת צילומים ואיורים למטרות מסחריות, ציור אימפרסיוניסטי של אישה ג'ינג'ית יפה. למרבה הצער אין קרדיט לצייר, אז אם מישהו מזהה, אשמח למידע. בכל מקרה, כהן לקח את הציור היפה, הוסיף עליו טקסט עדין ובסך הכל יצאה עבודה יפה. ציון עיצוב: 7

ביקורת ורקע: אוספי נשים, כלומר אוספים של מוסיקה של זמרות בלבד, זה משהו שאף פעם לא ממש הבנתי. כלומר, הרעיון מאחוריהם זה שנשים זה ז'אנר, או גימיק ולא פשוט בן אדם ששר בסגנון כזה או אחר. בכל מקרה, אוספי נשים זה לא המצאה ישראלית. חווינו בעולם אוספים כאלו עוד מתקופת השיא של הג'ז בשנות הארבעים והחמישים של המאה עשרים ועד ימינו אנו. למעשה, האוסף המצליח ביותר בישראל בעשור הנוכחי הוא אוסף כזה - "נשים שישים", אוסף הסיקסטיז שהליקון הוציאה ושהגיע במהרה למכירות פלטינה.
שנות התשעים לא היו זרות לקונספט הזה ולמיטב ידיעתי זה האוסף השני שהד ארצי הוציאו לנשים בלבד, כשקדמו לו גם שני אוספים של הליקון, כולל "Looking for Love", שכבר סוקר ולפחות אוסף אחד של אן.אם.סי.
באוסף "Just for You" הד ארצי ניסו לתת תמונה עדכנית של מצב הפופ והרוק הנשי, עם קפיצות, פה ושם, לקטעים רוק רך עד אלטרנטיבי מהעשור שקדם ליציאת האוסף הזה.
לצורך הכנת האוסף התכנסו כל צוות המחלקה הבין לאומית של הד ארצי ואני חייב לציין שהבחירות כאן מעניינות והרבה פעמים מיוחדות. הקטע של ג'ולי קרוז מטווין פיקס, החידוש של מריל ביינברידג' לפט שופ בוייז והיציאה של טורי איימוס הן רק חלק מהדוגמאות לכך. לצידם יש כמה מלהיטי התקופה, כמו השיר של פאולה קול מהסדרה דוסון קריק והלהיטים של דונה לואיס ונטלי אימברוליה. ה-feel הכללי של האוסף הוא נעים לאוזן, מאוד לאונג'י ונראה שהוא פונה בעיקר לנשים עם טעם רך במוסיקה ולחובבי אמצע הדרך.
למיטב זכרוני האוסף לא היה להצלחה גדולה בחנויות ולא השאיר חותם יוצא דופן על החברה הישראלית, בטח לא כמו האוסף "נשים שישים". זה לא משנה את העובדה שניסו והצליחו לעשות כאן אוסף זמרות לא ממש שגרתי.

ערך אספני: 20 ש"ח

ציון: 7

יום רביעי, 24 באוגוסט 2011

Top Pop 92 vol. 2


שם האוסף: Top Pop 92 vol. 2

תת כותרת: להיטים גדולים למסיבת ריקודים

חברת תקליטים: פונוקול/ Polydor

שנה: 1992

עורך: אורן קריסטל

הפקה: אורן קריסטל, שירה שליט והדס שליסל

מק"ט: 515654-2

רשימת שירים:
1 Was (Not Was) - Shake Your Head (feat. Kim Basinger and Ozzy Osbourne)
2 East 17 - House of Love (Pedigree Mix)
3 Double You - We All Need Love (Radio Mix)
4 Salt 'n' Pepa - Start Me Up (Radio Edit)
5 Rotation - Jump! (Everybody Mix)
6 Yello - Jungle Bill
7 Rofo - Rofo's Theme (New Beat Edit)
8 Blue Pearl - Mother Dawn (Seven Inch Mix)
9 2 Unlimited - Murphy's Megamix (including: Get Ready for This, Twilight Zone, Workaholic and Magic Friend)
10 Bananarama - Movin' On (7-Inch A)
11 Cathy Dennis - You Lied to Me (Radio Edit)
12 Orbital - Halcyon (Edit)
13 Wet Wet Wet - Lip Service (Youth Remix)
14 Jason Donovan - Mission of Love
15 Fogata - La Manta

עטיפה: עטיפה שניה ברציפות שמריסה נינה גולדברג עצבה לסדרה וכמו קודמתה - היא מביכה ברמות. זה נראה כמו ציור של ילד בבית ספר יסודי, שהדביקו עליו את הפונט הכי דפוק שיש - "לבנים" מווינדוז. בושה. ציון עיצוב: 0

ביקורת ורקע: אני זוכר שהאוסף הזה יצא. הייתי בן 16 ובן דוד שלי, יואב תוסיה-כהן, בדיוק חגג 17. בגלל שהייתי פחות או יותר באותו גיל, אמא שלי שאלה אותי מה לקנות ליואב ליומולדת כמתנה מהמשפחה ואחרי שהמלצתי על קסטה, היא שלחה אותי למרכז ירושלים כדי לקנות לבחור אחת. למרות כל עשרות האוספים שהיו אז בשוק, בחרתי באוסף הזה של טופ פופ. בכנות חשבתי שהוא הכי טוב שהיה בנמצא באותה התקופה. אמנם אחוז הלהיטים שבו היה נמוך מאוד (בקושי 5 מתוך ה-15, אני חושב שהמינון הכי נמוך בטופ פופ כלשהו עד אז), אבל דווקא הקטעים שלא היו להיטי רדיו, אלו שיצאו לרחבות, הופכות את האוסף הזה לאוסף כל כך מעניין. הוא נפתח בשנים מלהיטי הפופ הטובים ביותר של תחילת הניינטיז וממשיך ליציאות אדירות מתחום הרחבות. הקטע "Jump" של רוטיישן, לדוגמה, יצירת רייב שלא השאירה חותם יוצא דופן בעולם, אבל הפכה ללהיט בארץ בזכות תכנית רדיו אחת - קופסת הלהיטים. הקופסא אמנם יצרה המון להיטים בהמשך הניינטיז, אבל ג'אמפ היה אחד מהלהיטים הראשונים שנוצרו על ידי תכנית הפופ ברשת ג' של העורך רז ניצן. אחרי זה יש כאן מגמיקס נדיר ומשובח של 2 אנלימיטד, רמיקס עדכני של PWL לרופו, להיט רחבות היסטרי מהאייטיז ועוד ועוד יציאות. מתחום הפופ יש כאן כמה שירים שמשום מה לא הפכו ללהיטי ענק - כמו "Movin' On" של בננרמה, שנשמע כמו הקטע הכי אבבא שאבבא לעולם לא הוציאו וסינגל הקאמבאק של ג'ייסון דונובן, אחרי שהוא עזב את סטוק אייטקן ווטרמן. כל שיר כאן, מלבד הקישקוש הלטיני בשיר האחרון, הוא יציאה מוצלחת, בהחלט אוסף תענוג.
אני יודע שלמראית עין נראה שמדובר בעוד אוסף מחופף בסדרת טופ פופ. העטיפה המחונטרשת לא עוזרת, אבל התוכן, בסופו של דבר, מעניין ומושך. אני חושב שזאת היתה מתנה מצויינת ואני זוכר גם שיואב מאוד נהנה ממנה. אני, בכל מקרה, קינאתי בו מאוד שיש לו את האוסף שכל כך חשקתי בו. הוא היה בן דוד עשר והוא הקליט לי אותו בטייפ דאבל קאסט. טחנתי את העותק המוקלט שלי לא מעט ועד היום תענוג לי לחזור אליו, כלשמחתי היום יש לי אותו על דיסק.

ערך אספני: 40 ש"ח

ציון: 9

יום שני, 22 באוגוסט 2011

Top Pop 92


שם האוסף: Top Pop 92

תת כותרת: הלהיטים החמים של הקיץ

חברת תקליטים: פונוקול/ London

שנה: 1992

עורכים: אורן קריסטל ואמיר כהן

הפקה: אורן קריסטל והדס שליסל

מק"ט: 515654-2

רשימת שירים:
1 Double You - Please Don't Go (Radio Mix)
2 Utah Saints - Something Good (Edit)
3 2 Unlimited - The Magic Friend (Album Version)
4 Khaled - Didi (Edit Version)
5 Incognito - Don't You Worry 'Bout a Thing (Edit)
6 Salt 'n' Pepa - Expression '92 (Hard ECU Radio)
7 Sir Mixalot - Baby Got Back (Album Version)
8 Shanice - I Love Your Smile (Driza Bone Single Remix)
9 2 Unlimited - Workaholic (Rap Version)
10 U-96 - Das Boot (Techno Version)
11 Interstate 69 - Tequila (feat. T. La Tone)
12 Jestofunk - I'm Gonna Love You (Radio Edit)
13 Technotronic - Move This (feat. Ya Kid K)
14 Shakespear's Sister - I Don't Care
15 Orb, The - Blue Room (Radio Edit)

עטיפה: אחרי שנים שפונוקול עבדו עם דובי בן יהודה כמעצב העטיפות שלהם, המעצב שעשה עבודה טובה בסוף האייטיז הפך ללא כל כך רלוונטי ופונוקול החליפו אותו. למרבה הצער, המחליפה שלו מריסה נינה גולדברג לא היתה יותר עדכנית. העטיפה של האוסף הזה היא בגדר גרפיקה של אינפנטילים. פשוט בושה שמוצר עם עטיפה כזאת הגיע לחנויות. ציון עיצוב: 0

ביקורת ורקע: הכישלון של חלק 4 של טופ פופ 91 וההצלחה במקביל של סדרה כמו טכנומניה, נראה היו שקברו את סדרת הדגל של פונוקול. חצי שנה עברה בלי טופ פופ, כשבעבר יצא פרק של הסדרה כל חודשיים-שלושה. אם זה לא מספיק, אז אדריכל הסדרה, אבי מאור, מי שהיה מנהל המחלקה הבין לאומית בפונוקול, עזב את החברה לטובת הליקון המתחרה ואחרי המעבר הזה מעריצי הסדרה החלו להספיד אותה ולצפות למותג החדש שפונוקול תוציא לאוספי הפופ שלה, אם בכלל. להפתעתם רבה, טופ פופ חזרה משום מקום באמצע שנת 1992. זה היה צעד מטופש ולא יצירתי מבחינת אנשי פונוקול, אבל לא היתה להם ברירה. סדרת טכנומניה לא נתנה מענה למי שחיפש את להיטי הפופ שהחברה יצגה בארץ והיו הרבה כאלו בזמן שפונוקול יצגה בארץ את פוליגראם. מכיוון שמנהל המחלקה הבין לאומית החדש, אורן קריסטל, היה איש דאנס ומועדונים - הוא חיפש את הפתרון הקל ביותר ונראה שלהוציא פרק חדש של טופ פופ היתה התשובה.
בעתיד קריסטל צפוי להפוך את סדרת טופ פופ לסדרה של יורודאנס למהדרין, באמצע שנת 1992 זה עדיין היה איפשהו באמצע. אוסף שכולל פופ, לצד רוק, לצד יורודאנס, כמה להיטי טכנו וגם Fאנק, היפ הופ ומוסיקה ערבית! הלהיטים באוסף גדולים, אבל הזלזול ניכר. העריכה לא מהודקת ולא תמיד חכמה והביצועים לשירים לפעמים לא נכונים. כך, מופיעים באוסף הזה גרסאות האלבום של הלהיטים של 2 אנלימיטד, כשברור שהציבור השתוקק יותר לגרסאות הסינגלים שהיו קשות כאן להשגה. זאת רק דוגמה אחת לחסרונות באוסף.
בעתיד ההזנחה הזאת של פונוקול בתחום הפופ והמיינסטרים צפויה לעלות לה בזיכיון להפצה בישראל של חברת פוליגראם ההולנדית. שכשזאת נתקה את הקשר עם פונוקול שנה וחצי אחר כך - היא עשתה זאת בין השאר בטענה שהחברה משקיעה המון בקטעים של חברות דאנס קטנות ומעט מדי בלהיטי הפופ של פוליגראם. בקיץ 1992 בהחלט אפשר היה להבחין שזאת המציאות.

ערך אספני: 20 ש"ח

ציון: 5

Top Pop 91 vol. 4


שם האוסף: Top Pop 91 vol. 4

תת כותרת: הלהיטים החמים של החורף

חברת תקליטים: פונוקול/ Mercury

שנה: דצמבר, 1991

עורך: אורן קריסטל. מיקס: אמיר כהן (למרות שלא שמתי לב לשום מיקס באוסף הזה)

הפקה: אבי מאור ודורית גולדמן

מק"ט: 515126-2

רשימת שירים:
1 2 Unlimited - Get Ready for This (Orchestral Mix: Edit)
2 Utah Saints - What Can You Do for Me (7 Inch)
3 Salt 'n' Pepa - Let's Talk About Sex (True Confessions Edit)
4 Incognito - Always There (Jocelyn Brown) (David Morales Remix)
5 East Side Beat - Ride Like the Wind (Factory Edit)
6 Crystal Waters - Makin' Happy (Hurley's Happy House Mix Edit)
7 L.A. Style - James Brown is Dead (Original Mix)
8 Jimmy Somerville - Run from Love
9 Vanessa Williams - Running Back to You (DNA 7")
10 Anticappella - 2√231 (House Mix)
11 Technotronic - Work (feat. Reggie)
12 Young Disciples - Apparently Nothin' (Edit)
13 Cathy Dennis - Too Many Walls
14 Voice of the Beehive - I Think I Love You (7 Inch)
15 Zoe - Sunshine on a Rainy Day (7" Radio Mix 1991)
16 Alma De Noche - Mama
17 Scorpions - Send Me An Angel

עטיפה: דובי בן יהודה עיצב כמה עטיפות איומות במהלך השנים, אבל זאת כנראה הגרועה ביותר. טקסט מבולגן, על רקע ורוד. נראה כמו דיסק פיראטי. בעצם אני מעליב אפילו את העיצובים של הדיסקים הפיראטיים. ציון עיצוב: 0

ביקורת ורקע: החלק האחרון שפונוקול הוציאו לסדרת טופ פופ בשנת 1991 אמנם כלל שירים לא רעים (13 מתוך 17 הקטעים כאן הם להיטים, אחוז פגיעה לא רע), אבל הוא היה אחד הפרקים הכושלים בסדרה.
הסיבות לכך רבות. קודם כל, העטיפה המזעזעת שהרחיקה לקוחות. אנשים באותה תקופה השקיעו הרבה מאוד כסף בקנייה של כל דיסק ואם הדיסק היה ארוז כל כך גרוע, אנשים נתרעו ולא רכשו.
סיבה שניה היא עליית הטקנו, ההאוס והדאנס, מה שגרם לציבור לחפש פחות אוספים עם להיטי פופ ויותר אוספים עם להיטי מועדונים. כך, למרות שבאוסף הזה מופיעים כמה מהקטעים הגדולים של תחילת עידן הרייבים (2 אנלימיטד, יוטה סיינטס, אנטיקאפלה ו-LA Style), מי שהיה בעניין של המוסיקה הזאת התרחק כמו מאש מאוספים שכללו גם את הסקורפיונז וקטי דניס. שיטת ה"תפסת מרובה" שעבדה במשך הרבה שנים הפסיקה לעבוד, לפחות בארץ. אגב, פונוקול לא היו טיפשים והם קלטו את המגמה הזאת והם פתחו באותה תקופה את סדרת "טכנומניה", שהחלק הראשון שלה יצא כמעט במקביל לטופ פופ 91 חלק 4 והוא גם כלל את אותם ארבעת להיטים של 2 אנלימיטד, יוטה סיינטס, אנטיקאפלה ואל איי סטייל. "טכנומניה" הראשון, אם אתם מתעניינים, היה הצלחת ענק (אלבום זהב, עם מכירות של למעלה מ-20 אלף עותקים), זאת בהשוואה לפרק הזה של טופ פופ שמכר בקושי חמשת אלפים חתיכות.
סיבה שלישית לכישלון האוסף, היא התעייפות מהמותג "טופ פופ". הסדרה החלה עוד בשנת 1988, במקביל לסדרות כמו "הפרופסור הדיגיטלי" של הד ארצי ו"סופרמיקס" של אן.אם.סי. שתי החברות האלו גנזו את הסדרות האלו באותה תקופה והשיקו סדרות חדשות עם מיתוג עדכני. אן.אם.סי עם סדרת "היטס" הכושלת והד ארצי עם "היטמן" האדירה. עכשיו תסתכלו על האוסף הזה ותנסו להשוות אותו לפרקים הראשונים של היטמן. תודו שלא הייתם רוכשים את טופ פופ...
למרבה ההפתעה פונוקול לא חיפשו למתג את עצמם עם סדרת פופ חדשה והם המשיכו להאמין במותג "טופ פופ" כסדרה המרכזית שלהם עוד שנים רבות. בשנים 1991-2 זה לא ממש עבד והסדרה הזאת דשדשה, בלשון המעטה, עד הקאמבאק היפה שלה ב-1993, לשם עוד נגיע. למרות כל אלו, מדובר בסך הכל באוסף שנחמד להזכר בהרבה מהקטעים שבו, בייחוד למי שגדל בתקופה.

ערך אספני: 60 ש"ח

ציון: 6

Top Pop 91 vol. 3


שם האוסף: Top Pop 91 vol. 3

תת כותרת: הלהיטים הגדולים של קית 91

חברת תקליטים: פונוקול/ Mercury

שנה: 1991

עורך: אורן קריסטל

הפקה: אבי מאור ודורית (דוריס) גולדמן

מק"ט: 845748-2

רשימת שירים:
1 Crystal Waters - Gypsy Woman (La Da Dee) (7" Version)
2 LaTour - People are Still Having Sex (Original 7")
3 Kylie Minogue - Shocked (DNA Mix Edit)
4 Bananarama - Long Train Running (7 Inch Version)
5 Technotronic - Move That Body (7'' Version) (feat. Reggie)
6 Nomad - Just a Groove
7 Salt 'N' Pepa - Do You Want Me? (Ben Librand Remix)
8 Quadrophonia - Quadrophonia (Original Version)
9 Melissa - Focus on the Bass (Quadro 7" Version)
10 Rebel MC - Tribal Bass (Foundation Edit) (feat. Tenor Fly and Barrington Levy)
11 Yello - Rubberbandman (Single Version)
12 Jason Donovan - R.S.V.P.
13 Triplets, The - You Don't Have to Go Home Tonight
14 Scorpions - Wind of Change
15 Zucchero - Senza Una Donna (feat. Paul Young)
16 Amina - Le Dernier Qui a Parle

עטיפה: כרגיל, עבודה של דובי בן יהודה. הפעם הוא עשה עבודה של דקה וחצי. לקח תמונה של זוג ועל הגוף שלהם שם טקסט, שרלוונטי לאוסף. למרות הזלזול, בסך הכל זאת עטיפה אסטטית ונעימה לעין. כרגיל בתקופה ההיא, אין חוברת פנימית והמידע על כל שיר ושיר מסתכם בשמו, ללא קרדיט נדרש של כותבים, מפיקים, חברות תקליטים וכו'. חבל. ציון עיצוב: 6

ביקורת ורקע: פחות מחודשיים אחרי הוצאת חלק 2 של טופ פופ 91, פונוקול מהרבה להוציא את חלק 3 של הסדרה. הסיבה: ברפרטואר הלועזי שלהם יצאו המון להיטים בקיץ אותה השנה ובפונוקול הזדרזו לעשות עליהם קופה.
התקופה של שנת 91 היתה התקופה בה מוסיקת הדאנס וההאוס החלה להשתלט על המצעדים בעולם והדבר הזה מתבטא נהדר בפרק הזה של טופ פופ. אם בעבר אמנים כמו קיילי מינוג, בננרמה וג'ייסון דונובן היו פותחים את האוסף, בפרק הזה הם כבר נדחקו לאמצע שלו והפתיחה המוחצת היא של השלאגרים ההאוסיים של קריסטל ווטרס ולאטור. בהמשך האוסף הוא מזגזג בין להיטי רחבות דוגמת אלו של נומאד וקאודרופוניה לבין להיטי פופ רדיופוניים כמו השירים של סאלט אן פפה ושלישיית הבנות המקסיקנית ההזויה The Triplets. סוף האוסף מסתיים כמו שהסתיימו מסיבות הכיתה באותן השנים - בבלדות קורעות ונצחיות, כולל ההמנון של הסקורפיונס שסוקר את נפילת חומת ברלין ולהיט האירוויזיון האדיר של אמינה.
האמת היא שככה עולם המוסיקה נראה באותם הימים. אם הייתם פותחים מצעד פזמונים, את ה-MTV או רשת ג' - אז התמהיל הזה של פופ, דאנס ובלדות כיכב בכל רגע. שנה שנתיים אחרי כן כל זה כבר השתנה והכל הפך להיות מאוד סקטוריאלי. גם בתכניות הרדיו, גם במצעדים, גם באוספים. היה מקום לדאנס, היה מקום לפופ, היה מקום לרוק ולמרבה הצער, משנת 1994 כבר היה נראה שאסור להם להתערבב.
בשורה התחתונה - טופ פופ 91 חלק 3 הוא אוסף טוב מאוד. לא רק תמונה טובה של איך שהמוסיקה נשמעה באותה תקופה, גם אסופה יפה 12 להיטים גדולים מאוד (מתוך 16 קטעים. אחוז יפה מאוד). בחנויות הוא זכה לתגובות לא רעות, אם כי היה ניכר שאוספים כמו טכנומניה שיצאו באותה תקופה לקחו את החלק הארי של העוגה ותשומת הלב.

ערך אספני: 80 ש"ח

ציון: 8

הפרסומת שליוותה את האוסף ברדיו:

Top Pop 91 vol. 2


שם האוסף: Top Pop 91 vol. 2

תת כותרת: מסיבת קיץ

חברת תקליטים: פונוקול/ London

שנה: מאי, 1991

עורך: אורן קריסטל

הפקה: אבי מאור ודורית (דוריס) גולדמן

מק"ט: 845562-4

רשימת שירים:
1 Nomad - (I Wanna Give You) Devotion (feat. MC Mikee Freedom)
2 Kylie Minogue - What Do I Have to Do? (7" Mix)
3 Lonnie Gordon - Gonna Catch You (Radio Mix)
4 Quartz - It's Too Late (Introducing Dina Carrol)
5 Cathy Dennis - (All Night Long) Touch Me
6 Bananarama - Preacher Man (7" Mix)
7 Banderas - This Is Your Life (Original Mix)
8 Santa Esmeralda - Don't Let Me Be Misunderstood (Remix '90 - Radio Edit PWL)
9 Jive Bunny and the Mastermixers - Over To You John (Here We Go Again)
10 Pat and Mick - Gimme Some (7" Version)
11 Rhyme Design - Believe the Hype
12 Love Inc. - Love is the Message (feat. MC Noise)
13 Gregorian - So Sad (Radio Version)
14 Frankie Valli - Grease The Dream Mix (7" Version) (with John Travolta and Olivia Newton-John)
15 Stevie B - Because I Love You (The Postman Song) (Album Version)

עטיפה: דובי בן-יהודה, מעצב הבית של פונוקול, עיצב גם את העטיפה הזאת. יש כאן בחור, קצת עארסי, לבוש באופנת הקופה ובאופן שנראה מאוד לא פוליטקלי קורקט - מעשן סיגריה! היום זה בחיים לא היה עובר באוסף שמיועד לילדים ונוער, מצד שני - לא ממש יוצאים היום אוספים לילדים ונוער... בצד האחורי של העטיפה מופיעים שמות השירים באוסף ואני חייב לציין שהאינפורמציה מאוד לוקה בחסר, עד כדי דלות. ציון עיצוב: 6

ביקורת ורקע: אחרי הפסקה של חודש, אנחנו חוזרים במרץ לסקר את מאות האוספים הישראלים שיצאו בניינטיז ועדיין לא סוקרו. אני נאלץ לדלג על טופ פופ 91 חלק 1, בגלל שלמרות כל מאמצי לא הצלחתי להשיג עותק שלו ומכאן הקפיצה ישירות לחלק 2. מה שאני אומר, בעצם - זה שאם למישהו יש את חלק 1, אז בבקשה עזרה. זה יוערך מאוד.
חלק 2 של טופ פופ 91 הוא אחד מארבעה חלקים שיצאו לסדרה באותה השנה. הוא יצא במאי ומעבר לכמה מהלהיטים הגדולים של התקופה, כולל אלו של נומאד, קיילי, קווארץ, קטי דניס, הבנדרס וסטיבי בי, יש כאן עוד יציאות טובות מבית היוצר של סטוק-אייטקן-ווטרמן (לוני גורדון, בעריכה מעולה אחרי עוד הפקה של סטוק-אייטקן, זאת של קיילי, הרמיקס העדכני של סנטה איזמרלדה והשיר המעולה של מגישי הטלוויזיה הבריטים פט ומיק). האוסף גם כולל כמה קטעי האוס עלומים ומצויינים מהתקופה (ריים דיזיין, לאב אינק) ועוד כמה קטעים ברוח הסיקסטיז שחוו אז קאבאק קטן (ג'ייב באני והמגמיקס של גריז). בסך הכל העריכה מעולה (חיבורים טובים בין השירים, יוצא דופן במוברקות החיבור בין ההפקות של שפ פטיבון בקטעים של קטי דניס והבנדרס) והאוסף זורם ממש טוב. נראה לי שידידי גיא אורבניאק יהנה ממנו מאוד.
האוסף הזה לא היה ההצלחה הכי גדולה בסדרת טופ פופ, שבאופן כללי חוותה בשנים 91-92 ירידה במכירותיה, הרבה בגלל עלייתם של אוספי ההאוס, הטקנו והדאנס על חשבון אוספי הפופ. לסדרת טופ פופ יקחו עוד כמה שנים עד שהיא תשדרג את עצמה לסדרה עדכנית ברוח הניינטיז, בינתיים נהננו מסדרת פופ מצויינת, שמזכירה לנו המון קטעים נשכחים, רבים מהם היו להיטים ממש קטנים בזמנם, שזה ממש נחמד למצוא אותם כאן ולהזכר.

ערך אספני: 100 ש"ח

ציון: 8