יום שני, 9 בינואר 2012

Top Pop 94 vol. 5


שם האוסף: Top Pop 94 vol. 5

חברת תקליטים: פונוקול

שנה: אוקטובר, 1994

עריכה: אורן קריסטל ואמיר כהן

הפקה: אורן קריסטל וחיה גבריאלי

מק"ט: 2011-2

רשימת שירים:
1 Whigfield - Saturday Night (Radio Night Mix)
2 2 Brothers on the 4th Floor - Let Me Be Free (Radio Version) (feat. Des'Ray and D-Rock)
3 Cappella - Move It Up (Fierce Edit)
4 Ice MC - It's A Rainy Day (Radio Version)
5 Ace of Base - Living In Danger (Single Edit)
6 2 Unlimited - No One (Unlimited Remix Edit)
7 Insideout - Dance! (European Remix Edit) (feat. Didi)
8 Clubhouse - Livin In The Sunshine (R.A.F. Zone Mix) (feat. Carl)
9 General Base - Base Of Love (Radio Logig Edit)
10 פישנזון - Ichak Dana Beechak Dana (Radio Cut) (feat. Ratan)
11 Moratto - La Fuerza Pagana (Single Cut)
12 Hithouse - Jack To The Sound Of The Underground (Radio Remix)
13 Molella - Change (Original Mix)
14 Clock - Keep The Fires Burning (Radio Mix)
15 Tony Di Bart - Do It (Dance Edit)
16 X-Static - I'm Standing (Heavy Organ Mix)

17 Black Diamond -
Let Me Be (Cappella Edit)
18 One More Time - Get Out

19 Yaki-Da -
Show Me Love (Radio Edit)

עטיפה: עיצוב של דני וטניק, שהחליף את הצבעים של העטיפות הקודמות. זאת למעשה היתה העטיפה השביעית ברציפות שנראתה אותו דבר ואחריה סוף סוף הבינו בפונוקול שזה זמן לשנות לעטיפה חדשה... ציון עיצוב: 1

ביקורת ורקע: אוסף לא רע, שעומד בסטנדרט של שאר פרקי הסדרה בתקופה ההיא עם המון להיטי מצעדים שהוחתמו בחברות תקליטים שהתמחו בפופ/דאנס. הקטע הפותח של וויגפילד הדנית, הוא כמובן הלהיט הגדול ביותר מכאן (ואחד הגדולים של הניינטיז) וכמו עוד תשעה קטעים כאן הוא בהפקה איטלקית. האיטלקים, באותה תקופה, לקחו את הבכורה מהגרמנים ושלטו בסצינת להיטי הפופ-מועדונים עם המון סטייל, כפי שמצפים מיוצרים מארץ המגף.
לצד עשרת ההפקות האיטלקיות האלו, שממלאות למעלה מ-50 אחוז מהאוסף, יש כאן משהו כמו מפה של השליטה ביצירת היורודאנס באותה התקופה עם שלושה קטעים שבדים, שניים הולנדיים ושניים גרמנים. כל זה לא מפתיע, מה שכן מעיף את השפם זה העובדה שבטופ פופ הזה יש לראשונה גם קטעים ישראלים, לא אחד, שניים! והם לא רעים בכלל!
הקטע של אינסיידאאוט, עליהם סיפרתי רבות בביקורת הזאת, היה להיט הבכורה של הצמד שמורכב מאלון לוין ותומר גלאט וזכה להצלחה יפה הרבה בזכות זה שהוא כיכב בפסקול הסרט "שירת הסירנה".
השיר השני באוסף, זה של ההרכב פישנזון (Fish in Zone, באנגלית), הוא חידוש לפזמון הודי ותיק והוא גם כן היה סינגל בכורה, הפעם להרכב ירושלמי.
את פישנזון אני מכיר בעיקר בגלל הקלידן גיל שטיין, שהיה אחר כך חבר בהרכב הפרוגרסיב-רוק (!) טרספאס, ביחד עם ידידי רועי בר-טור. שטיין הוא מוסיקאי מחונן עם אוזן פנומנלית וכשרון הלחנה מעולה. את פישנזון הוא הקים ביחד עם אלי יונה, מפיק צעיר וכשרוני עם אוזן לסאונד עכשווי. הם צרפו זמרת, את אודליה דהן, שאחר כך הפכה למנחת טלוויזיה ואחר כך עוד אחת, את אורית קורן (בתמונה משמאל: מתוך כתבה עליהם ממקומון ירושלמי. צולם במפצלת, הירושלמים שמבינכם יודעים מה זה...). הם הקליטו דמואים, שהיו יורודאנסים וקצת צ'יזיים ושלחו אותם לחברות התקליטים המקומיות. בפונוקול התלהבו מהם והחתימו אותם במהרה.
ההתחלה נראתה טובה. "איצ'יקידנה" שכיכב ב"טופ פופ" המסוקר קיבל השמעות רדיו רבות והסינגלים שאחריו הצליחו אפילו יותר. "Feel the Rhythm" היה להיט מקומי ואף זכה להתייחסות מתקליטנים באירופה. סינגל נוסף, החידוש ל"Porque Te Vas" התקבל גם הוא בצורה יפה וסימל מעבר של ההרכב מכיווני היורודאנס ליורופופ. השיר גם סימפל בתוכו את אייס אוף בייס בצורה מוגזמת, אבל עצם זה שהוא לא הפך ללהיט בין לאומי שיכנע את חברי אייס אוף בייס שאין טעם להשקיע בתביעה משפטית. "ממש קיווינו שאייס אוף בייס יתבעו אותנו", סיפר לי שטיין לאחר שנים. "זה היה מקנה לנו פרסום בין לאומי!".
פונוקול האמינה מאוד בפישנזון, בעיקר אחרי שאינסייד אאוט התמוססו להם בין האצבעות, אחרי הגיוס של חבריה והתפוררות הלהקה. האמון הזה התבטא קודם כל בכל שהוצמד להם אורן קריסטל, מי שעומד מאחורי כל אוספי טופ פופ, כמפיק. אחרי זה פונוקול השקיעה רבות בקידום ההרכב והחשיפה שלהם בתקשורת המקומית היתה די מרשימה. הופעות בטוק שואוז בטלוויזיה, לוו בתחיפה רצינית ברדיו ובעיתונות, כשב-1996, לדוגמה, לקראת הוצאת אלבום הבכורה של פישנזון, פונוקול חברה למגזין הנוער "ראש 1" בקמפיין שאפשר לקוראי העיתון לבחור את שמו של אלבום הבכורה שלהם. הקוראים בחרו בשם "חלום מכושף" ונראה שעם הקליפים היפים שפונוקול מימנו להרכב - ההצלחה ממש מעבר לפינה. "הוציאו אותנו לסיבוב הופעות", נזכר לאחרונה שטיין. "היינו מופיעים לצד אומנים שבאו מחו"ל, או לצד תקליטנים ושדרני רדיו שעשו פעילות חוץ. תמיד היינו המנה הראשונה, אף פעם לא העיקר".
לאכזבתם הרבה של חברי פישנזון ושל אנשי פונוקול, ההצלחה והפריצה הגדולה של פישנזון מעולם לא הגיעה. הסיבה לכך, כנראה, היא שפישנזון אמנם עשו מוסיקה מחוברת, אבל היא לא היתה ברמה של החומרים שנעשו בחו"ל באותה תקופה והציבור הישראלי, לשם שינוי, לא היה טיפש.
אחרי כישלונו של האלבום, צביקה פיק ליהק את פישנזון כצוות ההפקה שלו וביחד הם הקליטו כמה מלהיטי העבר הגדולים של המאסטרו בגרסאות עדכניות. ההקלטות האלו היו ההצלחה הגדולה ביותר של פישנזון ו"עד היום אני מקבל מדי פעם תמלוגי השמעות על ההקלטות האלו", סיפר לי לפני שנתיים שטיין.
כיום שטיין ויונה מתעסקים שניהם בהפקה ודהן, כאמור, עובדת בעולם התקשורת. הזכרון מפישנזון הוא זכרון עמום מנסיון יחידי כמעט ליצור כאן פופ עדכני בזמן אמת. אם זה מנחם מישהו, כיום ההוצאות של פישנזון הן פרטי אספנים נדירים, שנמכרים במאות יורואים.

ערך אספני: 15 ש"ח

ציון: 7

5 תגובות:

  1. הנה הפרסומת לאוסף הזה (עם קצת הפרעות של יורם ואזאנא) כפי ששודרה ברדיו דן הגל הירוק ב-24.11.94
    http://www.box.com/s/7f1prekyohgnqi34yzp4

    השבמחק
    תשובות
    1. פששש יפה !! איפה מצת את זה ?
      יש לי מלא אוספים של שנות ה90 ואין שנות ה90 זאת הייתה השנה ההכי מושלמת במוזיקה

      מחק
  2. גיל שטיין הוא אחד מאנשי הסאונד המוכשרים בישראל. הוא עשה את המאסטרינג לרוב האלבומים שלי. פרפקציוניסט, בעל שמיעה מדהימה ואבחנה אובססיבית לניואנסים של סאונד. אגב, יש לי סינגלים של פישינזון בבית. לא ידעתי שהם שווים כל כך הרבה (פותח לשונית נוספת, עובר לאי-ביי...)

    השבמחק
  3. אפשר לחדש את ההורדה? (מגהאפלואד לא עובד)

    השבמחק