יום חמישי, 19 בינואר 2012

שפמשותפת


שם האוסף: שפמשותפת

תת כותרת: מועדון השירים הבודדים

חברת תקליטים: הד ארצי

שנה: מאי, 1991

עריכה: חיים שמש

הפקה: חיים שמש ומתי אלחנתי

מק"ט: CD-15469

רשימת שירים:
1 נוער שוליים - מספיק לי
2 להקה מקומית - האור הוא קצה השמש
3 החברים של נטאשה - הצילו
4 רמי פורטיס - ולס עם מתילדה (עם יהונתן גפן וברי סחרוף)
5 תערובת אסקוט - מי מפחד מגברת לוין
6 אפרים שמיר - לא מודה
7 אתניקס - הי דרומה
8 ערן צור - נשל הנחש (מתוך הסרט "שורו")
9 קסבה - סיפורים רעים
10 דני בסן - איזה פרייר
11 קבינט - חוף לחוף
12 נוער שוליים - רדיו גמדיו
13 שמוליק כהן - מחכה
14 אביב גפן - מחכה (עם הטעויות)
15 שלומית ישראלי - אין מקום שהוא רחוק מדי
16 פרות קדושות (אירגון טרור מוסיקלי) - שובי לפרדס

עטיפה: משהו מקושקש ברוח פאנקית/פאנזינית שעשתה ויויאן סהר. חביב. ציון עיצוב: 6

ביקורת ורקע: בעקבות התגובות החיוביות שקיבלתי על סיקור שלושת אוספי המוסיקה הישראלית שסוקרו בחודש שעבר, החלטתי לעשות נוהג וכל חודש לסקר אוסף אחד מיוחד שמתעסק במוסיקה עברית.
האוסף לחודש ינואר הוא "שפמשותפת", אוסף שיצא בהד ארצי בשנת 1991 ושכלל שירים שלא ראו אור באלבומי אומן, לפחות עד לאותו הרגע. למעשה, האוסף כולל שלל תקליטי שדרים מ-1989-1991 (עם יציאה אחת, של להקה מקומית מ-1985), שהצליחו ברמה זו או אחרת ברדיו הישראלי. כדי להבהיר למה אני מתכוון, אסביר שתקליטי שדרים הם החלופה הישראלית לסינגלים מחו"ל. בעוד בחו"ל אמנים בחרו את השירים הקליטים ביותר באלבומים שלהם והוציאו אותם כסינגלים, שהמכירות שלהם קבעו את הדירוג במצעדי הלהיטים, בישראל לא היה לנו את זה. הסיבה? בישראל חברות התקליטים לא האמינו במכירת סינגלים, מפני שזה משהו ששווה לצרכן, אבל לא ליצרן (הלקוח קונה רק את השיר שהוא אוהב ובזול במקום את כל האלבום של האומן, ביוקר). צדק חברתי, מישהו?
בכל מקרה, בהעדר סינגלים שיקבעו את מצעדי הלהיטים וגם את השירים שעורכי התכניות ברדיו צריכים להתמקד בהם בצורה אחידה, חברות התקליטים נאלצו לחשוב על המצאה ישראלית אחרת איך לקדם שירים שיהפכו ללהיט. כך, הישראבלוף המציא את התקליט שדרים - תקליט שכלל רק שיר אחד ושנשלח לכל עורכי המוסיקה בתחנות הרדיוהישראליות (ולא למכירה, חס וחלילה), כדי שאלו יהפכו אותו לשלאגר.
כל זה נשמע הזוי, אבל תופתעו לשמוע שזה המצב, פלוס מינוס, עד היום בארץ. אמנם רוב השירים נשלחים כקבצי-שדרים דרך שרתי אינטרנט, אבל סינגלים, אפילו למכירה בודדת באינטרנט, עדיין אין כאן.
בכל מקרה, בין כל תקליטי השדרים האלו, שחלקם הפכו לפרטי אספנים נדירים מאוד, היו גם כאלו שלא הגיעו למעמד אלבום, כאלו אפשר למצוא ב"שפמשותפת".
יש כאן את השיר האחרון שנוער שוליים הקליטו לפני הפירוק ("מספיק לי") וגם את "רדיו גמדיו" שהם הקליטו לכבוד 40 שנות קיומם של גלי צהל. עוד פנינים שיש כאן הם ההקלטות היחידות שראו אור של אומנים נשכחים כמו קסבה (בשיר גל חדש עברי מדליק), שמוליק כהן (אינדי ישראלי קלאסי), קבינט (סקא חמוד), שלומית ישראל (רוק-אינדי ישראלי נעים) ופרות קדושות (בשיר ראפ/מחאה הומוריסטי נדיר על האינתיפדה הראשונה).
זה לא הכל. יש כאן את השיר הראשון והנדיר של אביב גפן, שיר שלא הופיע באף אלבום שלו, עד שסוף סוף הוא הופיע באוסף "ירח מלא: האוסף" משנת 1997. חוץ מזה, יש כאן גם שירים נדירים של אפרים שמיר ודני בסן.
בשורה התחתונה, "שפמשותפת" הוא אוסף נדיר לאספני מוסיקה ישראלית, אוסף שבגלל שהוא כשל בחנויות, הוא פריט אספנים אדיר.

ערך אספני: 250 ש"ח

ציון: 7

תגובה 1: