יום חמישי, 6 ביולי 2017

Move Your Ass



שם האוסף: Move Your Ass

תת כותרת: Mega Rave Party - 16 Rave Hits and Anthems

חברת תקליטים: אן.אם.סי

שנה: 1995

עורך: משה מורד

שיווק: ארז פרי

מק"ט: 20153-2

רשימת שירים:
  1. Scooter - Move Your Ass! (Video Edit) (3:54)
  2. M (2) - Razzia 2 (This Club Is Closed Forever) (Radio Mix) (3:43)
  3. Para Doxa - We Are Ravin' (12" Mix) (5:01)
  4. Wonderboy - Wave Of Rave (Radio Version) (3:32)
  5. Ravira - Moon River (The Ravers Anthem) (4:56)
  6. Taucher - Fantasy (Mark Oh Remix) (5:06)
  7. Bio-Logicalz, The - What I Mean (Digital Audience Mix) (6:43)
  8. D-Sign - When It's Cold (Harmony Mix) (5:34)
  9. Rave Rebels - Cosmic Heaven (Video Mix) (3:29)
  10. Star Wash - Disco Fans (Video Mix) (3:17)
  11. Club Mad - The Witch Doctor ("OO-EE-OO-A-A") (Country Rave Mix) (3:34)
  12. Zong!! - Tangoa (Radio Mix) (3:41)
  13. Casatschok Beat - Casatschok (Feel Good Mix) (4:41)
  14. D.J. Satanic - El Exorcista III (Trance Infernal) (Infernal Mix) (5:32)
  15. Tokyo Ghetto Pussy - Ev'rybody On The Floor (Raving Pussy Mix) (5:15)
  16. EWW and E.G.I. - R-Ave Maria (Quasimodo Dance Mix) (5:49)

עטיפה: עיצוב של נורית וינד-קידרון. זה די מצחיק. נראה כמו משהו שעשו בתוכנת "צייר" של ווינדוז. לא להאמין שזאת לא עטיפה של דיסק פיראטי. ציון עיצוב: 3

ביקורת ורקע: אחרי שאן.אם.סי הוציאו שני אוספים שמבוססים על "הייפר הייפר", להיט הבכורה של סקוטר ("היטבוקס 6" ו"This is... Trance"), גם הלהיט הבא של ההרכב הגרמני הצריך הערכות מיוחדת. הסינגל השני שלהם היה "Move Your Ass", הוא יצא בתחילת 1995 וזכה להצלחה ולעניין רב. 
כמו במקרה של "הייפר הייפר", מכיוון שלסקוטר עוד לא היה אלבום, באן.אם.סי מהרו לרקום אלבום אוסף סביב השיר הזה, אוסף שנושא את שם הקטע. באוסף, אחרי השיר של סקוטר, הם תקעו עוד 15 קטעים בסגנון. הקו המוזיקלי היה מוזיקת הארדקור-רייב - המצאה גרמנית חדשה לאותם זמנים. מדובר היה בילד חורג של ההאוס, שהתרבה ביחד עם היורודאנס (עם רומן מהצד עם מוזיקת הטקנו). התוצאה היתה ז'אנר מהיר, 160 בי.פי.אם פלוס בדרך כלל, עם מלודיות קליטות, לרוב עם שירה בסיסית. הסגנון הזה היה היסטרי באותם ימים. אגב, לז'אנר הגרמנים קראו "רייב", אבל בגלל שהמושג הזה היה כבר בשימוש לסגנון קצת אחר בשאר העולם - אז היו לו עוד כינויים כשהבולט מבינהם היה האפי-הארדקור.
חוץ מסקוטר, האמנים המובילים של הז'אנר היו מארושה, ווסטבאם ו-Mark Oh. כל האומנים האלו לא מופיעים באוסף הזה, מסיבות חוזיות. למרות זאת, באן.אם.סי כן הצליחו לאסוף מספיק יצירות מהתחום כדי למלא אוסף שלם שלו. מה שכן, "Move Your Ass" לא היה להיט ברמה של "הייפר הייפר" ולמכור אוסף סביבו היה רעיון שלא צלח והאוסף כשל.
חוץ מהשיר של סקוטר וקטעי ההאפי-הארדקור האנונימיים, אין כאן בשורה מרתקת. הדבר היחידי להצביע עליו מבין הקטעים הוא רצועה מס' 11 של ההרכב Club Mad. ההרכב הזה היו עוד להקה ישראלית שהוקמה על ידי משה מורד, מנהל המחלקה הבין לאומית של אן.אם.סי בניינטיז ועורך רוב האוספים הלועזיים בחברה באותם שנים. מורד חיפש באותה תקופה לא רק לייבא קטעים מאירופה, הוא חיפש גם לעשות את הדרך ההפוכה. שותפיו של מורד היו קובי ישראל, שצילם עטיפות רבות לאוספי אן.אם.סי השונים ומורד אילן. הנסיונות הראשונים שלהם היו בהרכב היורודאנס Sultans of Dance, שהוציא שלושה סינגלים. הסינגלים האלו הופיעו בישראל בשלושה פרקים שונים של סדרת "היטבוקס" וגם יצאו כסינגלים בצרפת, שווייץ, יוון וספרד. ההדפסות האירופאיות של הסינגלים היו בכל מני חברות אינדי שקשורות בצורה עקיפה ל-Sony Music. הקטעים של סולטנס הופיעו גם בכמה עשרות אוספי דאנס אירופאיים, אבל למרות שניתן לראות בנוכחות הזאת באירופה כהצלחה, המציאות היתה קצת פחות ורודה ולמעשה סולטנס נותרו הרכב זניח שלא באמת הצליח וההימצאות שלהם באוספים שונים היתה על תקן הפילר.
הסיפור היה דומה גם עם ההרכב Peace Gang, שמורד הקים ב-1993 ביחד עם אותם האנשים. הפיס גאנג הוציאו סינגל אחד, חידוש ל"Give Peace a Chance" של ג'ון לנון וארחו שם את הראפר הישראלי סילברדון. הסינגל יצא בחברה הגרמנית הנחשבת Zyx, אבל כמו הפרוייקט של הסולטנס - גם הפיס גאנג לא השאירו את חותמם על העולם.
Club Mad, ההרכב שמופיע כאן באוסף, היה הרכב של חידושים של להיטי קלאב מד ידועים, בביצועים יורודאנסיים. ההרכב כלל שוב את אותם שותפים והם הוציאו כמה חידושים ל"Agadou", "Besame Mouco" ול"Witch Doctor". השירים האלו יצאו בחברות צרפתיות וגרמניות קטנות, הופיעו בכמה אוספים, אבל שוב - בגדול נחלו כישלון.
הנסיון האחרון של השלישיה לפרוץ לשוק העולמי היה באמצעות ההרכב "Lolita and Friends" בשנת 1995. השלישיה הביאה הפעם זמר וזמרת, כמו בהרבה הרכבי יורו והוציאה חידוש לשיר "My Heart Belongs to Daddy". גם השיר הזה יצא בחברות דאנס צרפתיות וגרמניות, גם הוא הופיע בכמה אוספי דאנס ביבשת, אבל גם הוא לא היה הצלחה.
למרות שההרכבים האלו זניחים - עבור חובבי יורודאנס מדובר בפנינים, בפרטי אספנים, בקטעים שמעידים על כך שבישראל של אמצע הניינטיז היתה פעילות אקטיבית מרתקת וניסיונית בתחום.
משה מורד עשה עבודה טובה במחלקה הבין לאומית של אן.אם.סי בשנות התשעים. אלבומי הזהב והפלטינה הרבים, בעיקר של האומנים של סוני מיוזיק, הם הוכחה לכך. גם בתחום האוספים - ניתן לראות את העושר האדיר של אוספים שיצאו בחברה במגוון תחומים. נכון, לא כל האוספים אחידים ברמתם, אבל בסך הכל אי אפשר שלא להתרשם.
אחרי שמורד עזב את אן.אם.סי הוא עבר לעבוד בחברת EMI בלונדון בלייבל שהתמחה במוזיקת עולם. הוא גם כתב ספרים מעניינים על מוזיקה והוא נחשב למומחה עולמי בתחומים שונים - ההוכחה לכך היא שה-BBC הזמין אותו לעשות תכניות רדיו רבות.
כיום, מורד הוא מנהל תחנת הרדיו של 88 בתאגיד השידור הציבורי (לפני כן הוא מילא את התפקיד בקול ישראל). 88 היא תחנה שמשדרת בעיקר רוק ומוזיקה אלטרנטיבית, למרות שיש בה גם מקום לסגונות אחרים כמו פופ אייטיז, דיסקו ועוד. למרות ההצלחה של מורד בניהול תחנת הרוק והאלטרנטיבה, עבור ישראלים רבים הוא לנצח יחשב כאושייה מובילה מתחום הדאנס, אולי האושיה הבכירה ביותר שהיתה בארץ. מורד היה חלוץ ביצירה ובהבאה של מוזיקת היורודאנס לישראל, מישהו שהיה לו אימפקט עולמי כאמן, עם קשרים משוגעים בתעשייה, משיהו שאפילו זכה לככב בקליפ של ה-KLF! בגלל המוניטין של מורד ככזה, לכל אלו שגדלו והעריצו אותו - חסרה ההתייחסות לז'אנרים השונים של מוזיקת הדאנס והפופ מהניינטיז בתחנת הרדיו שהוא מנהל, התעלמות שמעולם לא הוסברה.

ציון: 6

ערך אספני: 25 ש"ח

2 תגובות:

  1. אני אוהבת שאתה מעלה את כל הדאנסים/טראנסים הישנים תודה

    השבמחק