יום חמישי, 29 ביוני 2017

Maximum Bassim


שם האוסף: Maximum Bassim

תת כותרת: אוסף רגאיי

חברת תקליטים: אן.אם.סי/ העיר

שנה: 1993

עורך: גיל בונשטיין

הפקה: ארז פרי ומשה מורד

מק"ט: 20084-2

רשימת שירים:
  1. Shabba Ranks - Ting-A-Ling (3:54)
  2. Tiger - Nobody Move (3:52)
  3. Tony Rebel - Firing Strong (3:45)
  4. Mad Cobra - Fresh (3:46)
  5. Chaka Demus and Pliers - Murder She Wrote (4:07)
  6. Brigadier Jerry - Jamaica, Jamaica (4:08)
  7. Wailing Souls - Shark Attack (3:52)
  8. Burning Spear - I Stand Strong (4:16)
  9. Israel Vibration - Live in Jah Love (4:37)
  10. Dennis Brown - Can't Take Another Day (4:26)
  11. Don Carlos - Young Girl (3:30)
  12. Culture - Peace and Love In The Dancehall (4:13)
  13. Ras Pidow - Can't Stand Still (6:09)
  14. Alpha Blondy - Fulgence Kassy (3:52)
  15. Aggrovators, The - Black Unity (4:44)
מודעה לכבוד צאת האוסף, מתוך "העיר"
עיצוב ועטיפה: עבודה של נורית וינד-קידרון. העטיפה החיצונית ממש מרשימה. קולעת לקו האומנותי של הרגאיי באותה תקופה ומצליחה להעביר את הרוח והאווירה של האוסף. החוברת הפנימית נראית פחות טוב, הכתב בתוכה נבלע על האימג'ים של האריות שמופיעים ברקע שלהם. מה שכן, החוברת הזאת מעמיקה ומרתקת. עורך האוסף, גיל בונשטיין, כתב בחוברת טקסט כללי על הז'אנר. הוא גם עשה מילון מונחים של תחום הרגאיי ואף כתב על כל אמן ואמן שבאוסף. מקצוענות יוצאת דופן במחוזותינו. ציון עיצוב: 10

ביקורת ורקע: "מקסימום באסים" הוא אמנם מאוספי הרגאיי הבודדים שיצאו בארץ, אבל זה לא מונע ממנו להיות אחד האוספים המרשימים שיצאו כאן. אוסף שלא מתפשר, עם בחירות מרתקות, רמה של חו"ל. 
ביקורת מהעיתון
את האוסף יצר גיל בונשטיין, שבזמן האוסף היה הבעלים של מועדון הרגאיי היחדי בישראל, הסווטו שפעל בתל אביב. בעקבות הצלחת המועדון, ביחד עם העלייה האדירה בפופולאריות של הרגאיי באותם שנים, נוצרה ההזדמנות להוצאת האוסף הזה. היוזמה ליצירת האוסף היתה של ארז פרי מאן.אם.סי, שהיה מיודד עם בונשטיין והציע לו להכין את האוסף. לבונשטיין היו רעיונות לקטעים רבים לאסופה, אבל באן.אם.סי הגבילו אותו רק לקטלוגים של החברות שהם יצגו. למרות המגבלה, בונשטיין אסף כאן קטעים מפתיעים, רבים מהם נדירים למציאה עד היום.
האוסף יצא בשיתוף המקומון התל-אביבי "העיר", שבאותם שנים הוציא בשיתוף עם אן.אם.סי את סדרת האינדי "עצמאי בעיר" שכללה שלושה פרקים מצליחים. החיבור עם "העיר" נעשה הרבה בזכות העיתונאי מיכאל רורברגר, שהרבה לסקר את סצנת הרגאיי. במסגרת שיתוף הפעולה, "העיר" פרגנו לאוסף במודעות לכבוד צאתו.
חוץ מהסיקור ב"העיר", החשיפה שהאוסף זכה לה בתקשורת הכתובה היתה רבה. מ"מעריב לנוער" ועד ל"במחנה", כולם כתבו עליו, כשהגדיל לעשות יואב קוטנר, שהקדיש לו עמוד שלם ב"ידיעות אחרונות". בניגוד לעיתונים, הרדיו לא הרבה להשמיע מהאוסף, ברשת ג', לדוגמה, התעלמו ממנו לחלוטין. 
לכבוד צאת האוסף נערכה מסיבה מתוקשרת במועדון הסווטו וביחד עם כל החשיפה בעיתונות, היה נראה שהאוסף הולך להצליח מאוד. למרבה הצער, זה לא קרה. האוסף הסתפק במכירות צנועות וכיום הוא ממש נדיר למציאה.
ברמה היותר אישית, היה לי עותק של האוסף, שקיבלתי בזכות עבודתי ברדיו באותם ימים. הייתי אז נער בן 17 ולמרות שרגאיי לא היתה "ה"מוסיקה שלי, התחברתי אליה מאוד. הייתי מאזין רבות לאוסף ובכלל לכוכבים החדשים של הז'אנר שפרצו באותה תקופה - שאבה ראנקס וצ'אקה דימוס אנד פלייר (שמופיעים כאן) וגם לשאגי, אפצ'י אינדיאן, רד דרגון ואחרים. יום אחד הבאתי את האוסף לבית של חברי הטוב דניאל ונדרניט, שהיה ממש בעניין של רגאיי. דניאל עף על האוסף ובעקבות זאת הוא גם נשאר אצלו לצמיתות. דניאל היה שומע את האוסף שנים והוא איבד אותו רק לפני שנים בודדות, כשהוא נשכח באחד מהרכבים שלו לשעבר. מה שכן, נשארה לו הקופסה. מתוך נוסטלגיה - ניסיתי, באמצעות רשימת השירים למצוא את כל הקטעים באינטרנט והתייאשתי די מהר. הרוב כאן ממש נדיר, אפילו בעידן היוטיוב והאפל מיוזיק למיניהם. חיפשתי עותק של הדיסק שנים ולא מצאתי בשום מקום. לשמחתי, ידידי עופר גרטש מצא במקרה עותק לפני כמה שבועות בחנות יד שניה תל-אביבית. זה עותק במצב רע. קישקשו על הדיסק עם טיפקס ועשו בו עוד שמות. בכל זאת, לשמחתי הוא עדיין שמיע, אז הנה - 24 שנים אחרי אני יכול להנות מהדיסק הזה שוב. לדניאל יש בדיוק היום יומולדת, אז לרגל האירוע אני הולך לעשות לו עותק חדש ממנו. סגירת מעגל.

ציון: 9

ערך אספני: 50 ש"ח

האוסף סוקר באדיבותו של עופר גרטש

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה