יום שישי, 6 במאי 2011

Originals


שם האוסף: Originals

תת כותרת: הלהיטים של סרטוני הפרסומת (לג'ינס ועוד...)

חברת תקליטים: אן.אם.סי

שנה: 1994

עריכה: משה מורד

הפקה: ליאור סולימן ועוזי פרויס

מק"ט: 20108-2

רשימת שירים:
1 Dinah Washington - Mad About The Boy
2 Screamin' Jay Hawkins - I Put a Spell On you
3 Blood, Sweat and Tears - I Love You More Then You'll Ever Know
4 Erma Franklin - (Take A Little) Piece Of My Heart
5 Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
6 Radiohead - Creep
7 Steve Miller Band - The Joker
8 The Clash - Should I stay Or Should I Go
9 Eddie Cochran - C'mon Everybody
10 Muddy Waters - Mannish Boy
11 B.B. King - Ain't Nobody Home
12 Screamin' Jay Hawkins - Heart Attack And Vine
13 Tammy Wynette - Stand By Your Man
14 Johnny Cash - Ring Of Fire
15 Jevetta Steele - Calling You
16 Bobby Vinton - Blue Velvet
17 Judy Garland - Over The Rainbow

עטיפה: צילום של דייויד ואנס מאימג' בנק (בנק תמונות עולמי) ועיצוב של ספי מטיוק עליו, שהשתמש בפונטים של רמבו. בסך הכל אמור להראות כמו פרסומת. ברור ועושה את העבודה. ציון עיצוב: 8

ביקורת ורקע: בסוף שנות השמונים החלה תופעה חדשה בעולם, שירים ישנים ככבו בפרסומות ובגלל זה הפכו שוב ללהיטים. התופעה הזאת התרחבה עם המעבר לניינטיז ובשנים הראשונות של העשור כמה מהלהיטים הגדולים של התקופה היו ענתיקות שחזרו לתודעה בזכות השימוש המסחרי בהן. בין אלו אפשר למצוא את "Far Far Away" של Slade, קטע כמעט עלום מתחילת הסבנטיז שהפך ללהיט גדול בגרמניה בזכות השימוש בו בפרסומות של C&A Young Collection, או את "Young at Hearts" של ה-Bluebells, להיט קטן באמצע האייטיז שהגיע למקום הראשון בבריטניה אחרי שהוא כיכב בפרסומת של וולקסואגן. שני אלו דוגמאות זניחות, כמובן, שלא משתוות למה ש-Levi's עשו למצעדים באותם השנים. מעבר לכך שהג'ינס דגם 501 היה הדבר הכי אופנתי בעולם, החברה גם הפציצה בפרסומות מדליקות, ששיר הפסקול של כל אחת מהן הפך ללהיט אדיר. בהתחלה זה היה "The Joker" של סטיב מילר באנד (מקום 1, בריטניה) ואז "Should I Stay or Should I Go" של הקלאש (שוב, מקום 1 בבריטניה) ואחרי שתי ההצלחות האלו בליווייס שדרגו את עצמם והחלו לגלות הרכבים עלומים ולהפוך אותם לשלאגרים במצעדים. כך, הופעה בפרסומת לג'ינס הביאה את ההרכב הלא מוכר Stiltskin למקום הראשון בבריטניה עם השיר "Inside". סיפור דומה היה זה של Babylon Zoo שהגיעו לפסגה עם שירם "Spacemen" אחרי ההופעה בפרסומת של ליווייס. כנ"ל הלהיט "Underwater Love" של Smoke City (שעדיין מככב בג'ינגלים של גלגלצ) והיו עוד דוגמאות, שמוכיחות שליוויס היו מיצרני הלהיטים המרכזיים של שנות התשעים.
בעולם, בעיקר בבריטניה, מנפו את עניין הלהיטים מפרסומות לאוספים כבר בתחילת שנות התשעים, כשב-1991 הגדילו לעשות דווקא השבדים, שהוציאו את האוסף "The Original", אוסף להיטים מפרסומות של ליווייס בלבד!
בישראל כמובן שהיינו קצת מאחור, הסיבה המרכזית לכך היא שבעצם לא היו פרסומות בארץ. טוב, היו קצת פרסומות לפני סרטים, אבל עד שערוץ 2 המסחרי עלה לאוויר בסוף 1993, רוב הפרסומות שהישראלים צפו בהן, היו ב-MTV. עליית הערוץ המסחרי הביאה עמה בליץ של פרסומות ובפרובינציה שמה ישראל, אנשים רבים היו רואים באותה תקופה את ערוץ 2 רק בשבילן. כמו בחו"ל, גם בארץ הפרסומות האלו שדרגו שירים ללהיטים ובאן.אם.סי מהרו לדפוק קופה על העניין. משה מורד וחבריו במחלקה הבין לאומית שחזרו את רעיון אוספי הפרסומות מחו"ל, אפילו העתיקו את השם של אוסף הליווייס הידוע והוציאו ורסיה מקומית לעניין.
האוסף כולל בליל של אותן פרסומות ליווייס שהיו מוכרות כאן בגלל ה-MTV, עם כל מני שירים שככבו בפרסומות מקומיות כמו "I Put a Spell on You" (דלתא), "Calling You" (קפה סהרה) ו-"Creep" (מהפרסומת של קסטרו, שם ליאור מילר ויעל אבוקסיס חשפו את עצמם. יעני). למרה הצער באן.אם.סי לא טרחו לכתוב מאיזו פרסומת לקוח כל שיר, מה שמקשה על הזיכרון להזכר במרחק 17 שנים... מה שהם כן עשו, זה השאירו טופס חידון עם העטיפה של הדיסק, שאם הקונה מזהה לפחות 10 מהפרסומות, הוא יכול לשלוח את הטופס ולזכות בדיסקים או בקלטות.
"Originals" היה להצלחה אדירה ויצאו לו עוד שלושה חלקי המשך (פרק 3 ו-4 נקראו "עושים אהבה - Originals" ויצאו בשיתוף תכנית הרדיו בעלת אותו השם מרדיו ללא הפסקה, 103 אף.אם), מצליחים פחות, אבל שעדיין מכרו יפה. קפיטליזם במיטבו, על כל המשתמע על כך.

ערך אספני: 10 ש"ח

ציון: 8

6 תגובות:

  1. כמה תיקונים, אם אפשר...

    1) השיר Far Far Away של Slade הוא לא בדיוק שיר עלום, וגם לא כמעט עלום. בשנת המקור (ולא בשנת הפקת הפרסומת) הוא היה להיט ענק בכל העולם חוץ מבארה"ב. יש הוכחות.

    2) הביצוע של Creep שהופיע בפרסומת של קסטרו, הוא לא זה של רדיוהד. הלהקה לא אישרה שימוש בביצוע שלה, כנראה בגלל שהתשלום שהוצע היה נמוך מדי.
    אז מי שר את הגרסה שהופיעה בפרסומת? זה היה ירמי קפלן, שמבטאו האמריקאי לא רק ביטל כל אפשרות שמדובר ברדיוהד, אלא גם זכה בשעתו לתגובה מאוד לא מחמיאה מחברי הלהקה עצמם.
    הן ירמי קפלן והן רדיוהד היו שייכים בשעתו לחברת NMC, אך אנשי החברה, משיקולים שלהם, בחרו להכניס לאוסף את הביצוע של רדיוהד, שכאמור לא כיכב בשום פרסומת בישראל.

    השבמחק
  2. הביצוע של ירמי יצא בכלל אי פעם?

    השבמחק
  3. כנראה שהביצוע של קפלן לא יצא מעולם באופן מסחרי.
    בהתחשב בכך שכמעט מכל ההיבטים הוא מנסה להישמע כמו המקור, אני מאמין שאין ממש טעם לשחרר אותו.

    השבמחק
  4. לא "כמעט מכל ההיבטים" - זה קאבר פרסומות קלאסי, שהוקלט במיוחד עבור הפרסומת והרעיון היה שלא יבדילו בינו לבין המקור. לא היה ממש טעם (או היגיון להוציא אותו בנפרד מהפרסומת.

    השבמחק
  5. המבטא, בכל אופן, גרם לכך שיבדילו.

    השבמחק
  6. אפשר בבקשה קישור להורדה של סדרת האוספים הזו?

    השבמחק