יום שלישי, 24 במרץ 2015

יוסי סיאס - אהבה יומיומית


שם האוסף: יוסי סיאס - אהבה יומיומית

חברת תקליטים: הליקון/ פונוקול/ קול ישראל/ רשת ג'

שנה: 1989

עורכים: מנחם גרנית וגלעד בן-ש"ך

מק"ט: PHL 7007-2

רשימת שירים:
1. Bryan Ferry - Jealous Guy (4:54)
2. Sting - Fragile (3:53)
3. Dire Straits - Romeo and Juliet (Edit) (4:32)
4. יוסי סיאס - מכתב: קשר השתיקה (5:55)
5. Elton John - Sorry Seems To Be The Hardest Word (3:50)
6. Snowy White - Bird Of Paradise (Extended Version) (4:53)
7. Eric Clapton - Wonderful Tonight (3:39)
8. Ornella Vanoni - La Canzone Di Leonardo (3:34)
9. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas (1972 Version) (4:11)
10. Mercedes Sosa - Alfonsina Y El Mar (4:38)
11. Georges Moustaki - L'Homme Au Coeur Blesse (3:52)
12. Nina Simone - I Put A Spell On You (2:35)
13. Moody Blues, The - Nights In White Satin (4:27)
14. 10cc - I'm Not In Love (7" Version) (3:49)
15. Chris de Burgh - I'm Counting On You (4:25)
16. Joe Cocker - You Are So Beautiful (2:42)
17. Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream? (2:02)
18. Rare Bird - Sympathy (2:54)
19. Deuter - From Here To Here -  (נעימת אות התכנית "אהבה יומיומית") (3:37)
קטעים נוספים שמופיעים בגרסת התקליט:
1. Sam Brown - Stop
2. Double - The Captain of Your Heart
3. Suzanne Vega - Tom's Diner
4. Tom Jones - Green Green Grass of Home
5. Carmela - De Terciopelo Negro
6. יוסי סיאס - מכתב: הלם לידה

המדבקה על התקליט, עם התמונה של סיאס
עטיפה: עיצוב של אפרת נאמן. עבודה מיוחדת של גזירים, משהו פשוט, אבל יפה. האלבום הזה יצא בשיא גל ההערצה ליוסי סיאס ועל מדבקת התקליט עצמו מופיע תמונה שלו והתקליט גם כלל פוסטר (!) שלו. הדיסק לא כלל את כל אלו ומהבחינה הזאת הוא יותר דל מהתקליט. ציון עיצוב: 8

ביקורת ורקע: יוסי סיאס הוא אחד מהשדרנים היותר מעוררי מחלוקת שפעלו ברשת ג' בסוף שנות השמונים-תחילת התשעים. סיאס הגיע לקול ישראל באמצע שנות העשרים שלו, לאחר שסיים קורס שדרנים. הוא שובץ לשדר תכניות שונות בכלל הרשתות של הרשת והיה נראה שהוא עוד אחד ממניין השדרנים הרחב של הרדיו הממלכתי הישראלי. ב-1988, לאחר שסיאס שידר בעיקר בשעות לילה מאוחרות ומילא חורים כששדרנים ותיקים יותר לא הגיעו, הוא קיבל משבצת שידור יומית, מדי יום ב-11 בבוקר ברשת ג', שנקראה "אהבה יומיומית" ושהוקדשה לשירי אהבה. עד כמה שזכור לי, את התכנית ערך יוסי כסיף, אבל בגלל שהקרדיט לעורכי האוסף הזה הוא לשני עורכים אחרים ברשת ג' - מנחם גרנית וגלעד בן-ש"ך, אני תוהה אולי אני טועה.
נחזור לסיפורנו - סיאס הגיש מדי יום שעה של שירי אהבה שמאלציים והתכנית לא עוררה יותר מדי תשומת לב. אז סיאס לקח יוזמה והחל להקריא בשידור חי, בין השירים מכתבים עם סיפורים אישיים שמאזינים כתבו לו, על אהבה, משפחה, יחסים וכדו'. האם המכתבים האלו היו אמיתיים או שמא אלו היו סיפורי מעשיות קורעי לב שסיאס המציא? זה לא שינה. המאזינים היו מרותקים. קברניטי רשת ג' הרימו בהתחלה גבה על אופן השידור החדש הזה, אבל אחרי שהתכנית הפכה תוך כמה חודשים להיסטריה, הם שמחו ונתנו לסיאס יד חופשית לעבוד. התכנית עברה טרנספורמציה ובמקום מכתבים אנשים היו מתקשרים לאולפן ומספרים לסיאס על צרותיהם והמוסיקה הלכה ופחתה בתכנית, לטובת הוידויים האישיים. סיאס היה בשנים האחרונות של שנות ה-80 הכוכב הכי גדול של רשת ג' וההצלחה הזאת התבטאה, בין השאר, באלבום האוסף הזה שליווה את התכנית. האוסף כולל בגרסת הדיסק את סיאס קורא את אחד המכתבים קורעי הלב שנכתבו לו - וידוי של אב שבנו הגיי חלה באיידס והוא גוסס. בגרסת התקליט, שהיה כפול (!) יש אפילו עוד מכתב כזה וגם חמישה קטעים שלא הופיעו בדיסק. התקליט, כפי שכבר ציינתי, גם כלל פוסטר של סיאס, פוסטר שהיה בין השאר סיבה נוספת להצלחה האדירה של האוסף הזה.
הפוסטר שצורף לגרסת התקליט ושהיה גורם מכירה מרכזי לאוסף
סיאס היה להצלחת ענק, אבל לא כולם אהבו את סגנונו. מבקריו טענו, בין השאר, שג' היא תחנת מוסיקה והוא, בפריים טיים, מביא בעיקר ברברת אמוציונאלית. גם קהל היעד המרכזי של רשת ג', אנשים צעירים שרצו לשמוע מוסיקה, עיקמו אוזן למשמע התכנית של סיאס, שפנתה לקהל יותר מבוגר ולא כל כך לקהל המסורתי של ג'. הטיעונים האלו הם בגדול נכונים, אבל מה שבאמת הסתתר מאחורי הביקורת על סיאס הוא הקושי של הממסד הישן של רשות השידור לקבל את העובדה שהכוכב הכי גדול של הרדיו הוא מישהו מהפריפרייה, שמביא עמו סגנון רגשני ודיבור פְרֶחִי. סיאס ניצל את המעמד המעורר מחלוקת הזאת טוב מאוד והוא בנה לעצמו מעמד של סוג של רובין הוד. אחד שעוזר ומקשיב בתכנית שלו לעם, במסגרת הדי שמרנית שהוא לקח בה חלק.
למרות שסיאס הפך להיות בשנות התשעים כוכב טלוויזיה ודמות מוכרת מאוד בישראל, הקריירה הרדיופונית שלו מעולם לא שחזרה את רגעי ההצלחה בשנתיים-שלוש הראשונות של "אהבה יומיומית". כשהתכנית דעכה, סיאס לקח את הרובין הודיות שלו רחוק מדי והתחיל לשדר את התכנית "נהג מונית", שפנתה, כמו שמה, לנהגי מוניות, תכנית שהיתה אמורה להחצין את כל התכונות של סיאס החוצה, אבל שהיתה, במהרה לכישלון ולבדיחה. אחרי "נהג מונית" סיאס לא מצא את עצמו יותר ברשת ג' הצעירה ותכנית הטלפונים ממאזינים שלו עברה ללילות של רשת ב'. כך או כך, במשך כמה שנים הבחור השקט מרמלה, שהיה שונה בתכלית מכל כוכבי הרדיו הישראלי שהכרנו עד אז, כבש את המדינה בסערה. האם זה היה בזכות קונספט מבריק, או שמא הוידויים החושפניים מדי של מאזיניו היו טריק רייטינג זול? כנראה שקצת משניהם.

ציון: 10

ערך אספני: 100 ₪

10 תגובות:

  1. סייאס היה קיטשיונר. זה הכל. חובב קיטש נטו; לא חיפש כל ערך אחר. לא חושב שצריך לקשור לו כתרים.

    בהמשך הסתבך בחובות וירד למיאמי, פלורידה.

    צריך גם לציין את תופעת החזרה לשנות השבעים שהחלה אז (87'-88') במקביל, ושיצרה תקליטי אוסף כמו 'שבעים-שמונים', כולל ג'ינגלים לרדיו לשווק אותם (זכור הילד שמקריא את רשימת השירים).

    השבמחק
  2. תיקון טעות... מי שערך את התוכניות של יוסי סאיס זה העורך אבשלום בנימין ז'ל האיש קידם את כל הזמר הים תיכוני בישראל האיש עבד שנים רבות בקול ישראל

    השבמחק
    תשובות
    1. אהבה יומיומית לא היתה תכנית של מוסיקה מזרחית. זאת היתה תכנית של שירי אהבה בלבד, רובם המוחלט לועזיים והיוזמה לתכנית הזאת והעריכה שלה נעשו על ידי יוסי כסיף. על פי יוסי כסיף, הוא לא ערך את האוסף הזה בגלל פולטיקות פנימיות של התקופה ההיא ברדיו.

      מחק
  3. אבי ידידי לעניות דעתי אתה טועה לגביי העריכה המוזיקלית של התוכנית אהבה יומיומית שמאוחר יותר הפכה לתוכנית בשם סיאס וחווה מי שערך את המוזיקה בתוכנית של יוסי זה העורך אבשלום בנימין זל האיש הזה אחריי להמון שירים ים תיכונים שהושמעו ברשת ג' באותם שניים ולקידום של המון זמרים מהז'אנר הים תיכוני.. כמו למשל לא לבד של פיני חדד קשה לי של אבי פרץ לחישה בלילה של אייל גולן ועוד המון להיטים. אגב הכרתה את אבשלום בנימין העורך?? עבד שניים רבות בהלני המלכה...

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  5. הערך האספני של התקליט והדיסק זהה? הוא נפוץ?

    השבמחק
    תשובות
    1. הדיסק נדיר והערך מתייחס לדיסק. התקליט נפוץ יחסית. מעריך אותו ב-20-30 ש"ח, תלוי במצב ואם יש את הפוסטר...

      מחק
  6. יש לי את הדיסק הזה
    פשוט דיסק מדהים
    מה שעושה אותו עוד יותר מיוחד זה ההקלטות של יוסי סיאס
    דיסק נדיר שאי אפשר למצוא

    השבמחק