יום ראשון, 30 בנובמבר 2014

The Now That's What I Call Music Book

עטיפת הספר


אני עושה הפסקה קצרה מהביקורות הרגילות כדי לסקר ספר שיצא בחודש שעבר (אוקטובר, 2014) בבריטניה - "The Now That's What I Call Music Book" (כותבים: פיט סלבי, אנדי הילינד ולואיז ווארד). הספר מסקר את שלושים שנות הוצאת סדרת האוספים הותיקה והטובה בעולם - "Now That's What I Call Music". הסדרה ראתה אור לראשונה ב-1983 והפרק האחרון שלה יצא החודש (נובמבר, 2014) והוא נושא את המספר 89!
במקביל הסדרה התפשטה גם לשאר העולם וגרסאות מקומיות של "Now" יצאו בעוד 20 מדינות, כולל בארצות הברית, שבמשך תקופה ארוכה, עד סוף הניינטיז, התנגדה לאוספים (הפרק האחרון שיצא שם הוא Now 52, באוקטובר האחרון) וגם בישראל, כאן ראה לאחרונה הפרק ה-20 של הסדרה, בהוצאת הליקון.
הספר בעל ה-240 עמודים מתמקד רק בסדרה הבריטית. הוא מתחיל בראיון עם הטייקון הבריטי ריצ'רד ברנסון, האיש של המותג Virgin, שחטיבת התקליטים שלה פיתחה את האוסף החלוצי. הוא מספר בראיון איך עד אז הוצאת ה-Now הראשון אוספי להיטים היו כוללים בדרך כלל רק שניים שלושה להיטים וכל השאר היו פילרים והחזון שלהם היה לעשות אוסף של להיטים מתחילת האוסף ועד סופו. זה נראה לנו בסיסי מאוד היום, אבל בעידן ההוא, כשהמטרה של חברות התקליטים בחו"ל היתה למכור בעיקר סינגלים, אוסף שכזה היה רעיון בלתי נתפס. ההצלחה של Now הביאה לפריחה בשוק האוספים הבריטי ועד היום המדינה הזאת מובילה בהוצאת חוד החנית של אוספים מכל הסוגים בעולם.
כל פרק של Now יצא על תקליט כפול או קסטה או דיסק או מיני-דיסק או בכמה פורמטים ביחד (תלוי בתקופה). כל פרק כולל כ-40 קטעים והאוספים האלו יוצאים שלוש פעמים בשנה - באיסטר, בקיץ ולפני הכריסטמאס. כל אוסף כזה נותן תמונה של מה היה פופולארי בארבעת החודשים שקדמו להוצאתו, ללא הבדלי סגנון - פופ, רוק, ראפ, דאנס, ג'אנגל, טריפ הופ, טראנס, זה לא משנה מה, אם שיר הצליח באותה תקופה - הוא מצא את עצמו בדרך ל-Now.
מכיוון ש-Now רצה כבר 89 פרקים, בערך כל בריטי גדל על הסדרה הזאת במשך תקופה כזאת או אחרת ובבריטניה יש פתגם עממי שאומר ש"Everybody Remembers Their First Now", סוג של שאלה שצצה בשיחות בארים ובשיחות נוסטלגיות אחרות. הפתגם הזה מתנשא גם על עטיפת הספר הזה וכיאה אליו - כל פרק ופרק הסדרה מסוקר - החל מצילום עטיפתו, דרך תאריך הוצאתו, סיקור קצר של האירועים החדשותיים מהתקופה שהאוסף יצא וגם פרטי טריוויה על כל פרק ופרק. בין סיקור הפרקים יש עוד כל מני סטטיסטיקות נחמדות על סדרת האוספים הזאת ותתי הסדרות שיצאו לה.
דוגמה לאיך שסיקור הפרקים נראה בספר
כפריק של הסדרה הזאת (יש לי את כל 85 מתוך 89 הפרקים שיצאו לה ולשאלת המיליון דולר - ה-Now הראשון שלי הוא מספר 17 מ-1990), חומר קריאה כזה הוא סוג של חגיגה. משהו להתקנא בו ורק לחלום שבישראל ייצא אי פעם ספר דומה שסוקר את תחום האוספים מכל כיוון שהוא.
התעמקתי בספר הזה למעלה מחודש ודרכו אפשר להבין הרבה מאוד לא רק על כל פרק ופרק, אפשר ללמוד גם על פוליטיקות בין חברות תקליטים ועל תופעות והתפתחויות בעולם המוסיקה. הדבר הכי רלוונטי להיום, אולי, הוא ההעלמות הגיטרות, הרוק והאלטרנטיבה מן המיינסטרים. החל משנת 2011 קטעים כאלו כבר לא מופיעים בכלל בסדרה, שמתיימרת לייצג את מה שקורה בעולם המצעדים והלהיטים באותו הרגע. במקומם יש בעיקר קטעי פופ ודאנס ומעט מאוד מוסיקה שחורה. זה נשמע קצת זקן להגיד שהולך ופוחת הדור, אבל ב-Now הראשון כיכבו הקיור, מייק אולדפילד, מאדנס, דוראן דוראן, ג'נסיס וסימפל מיינד וב-Now 88 (האחרון שמסוקר בספר) אנחנו נתקלים בכל מני יוצאי אקס פקטור ודומיהם כמו אלה הנדרסון, ליטל מיקס ואריאנה גראנדה. נכון, גם בפרק 88 יש קטעים מצויינים, אבל ללא ספק משבר עובר על עולם המוסיקה.

The Now That's What I Call Music Book, כתבו: פיט סלבי, אנדי הילינג ולואיז ווארד, הוצאת Simon and Schuster, 2014

תודה למשפחתי היקרה שקנתה לי את הספר בבריטניה

3 תגובות:

  1. תודה רבה על הפרסום :)

    יש את הספר בארץ וכמה עולה הספר

    תודה :)

    השבמחק
    תשובות
    1. להערכתי אין בארץ. בבריטניה זה עולה בין 5 ל-10 ליש"ט וניתן להשיג דרך חנויות באיביי

      מחק
  2. סדרה מעולה!. היום, אם אני לא טועה, אנחנו בפרק ה93 שלה.
    אבל עדיין יש בה כמה נונים. קודם כל, נתחיל בשני הספוילרים הבולטים: "מקרנה" ו"Who Let The Dogs Out".
    מעניין לדעת אם כתוב בספר הזה מדוע נכנסו הספוילרים ולא הגרסאות המקוריות. לדעתי, אם אי פעם נכנסו ספוילרים לאוספים שיצאו בישראל בשנות התשעים, מדובר בעיקר באוספים של אן אם סי. כיום באוספים של תטה, יש ספוילרים מהצד.

    דבר נוסף, המגה מיקס של גריז מופיע בפרק ה40 של הסדרה. כלומר, בשנת 1998. בין כל הקטעים המעודכנים באותו הזמן, יש כאן קטע שיצא, כנראה, בשנת 1991. הוא הקטע הפותח ורק אז מגיע הלהיט האדיר "Viva Forever" של הSpice Girls.
    בארץ המגה מיקס הזה יצא בזמן אמת באחד הפרקים של טופ פופ.


    לסיכום:
    סדרת Now Thats What I Call Music, היא אכן סדרה חלוצית ואדירה. אבל אני חושב שאותם הנונים הקטנים מורידים קצת מהערך שלה.
    אשמח לדעת אם יש בספר זה הסבר מדוע ו/או איך קרו הדברים.
    תודה שאתה מציע תחנים מענינים לקריאה.

    נ.ב. בלי שום קשר, אני מזמין אותך ואת כל קוראי הבלוג להאזין לתוכנית הרדיו שלי "מוסיקה בכיף". תוכנית שלעיטים אני מקליט ומכין מראש ולפעמים משדר אותה בלייב. מדובר בתוכנית שכונתית עד כמה שניתן. אבל אם תעבור בין הפרקים טוב אני בטוח שתמצא שם כמה קטעים שאפשר ועוד איך להגיד שאני גיליתי אותם. אשמח לדעת מה אתה חושב עליהם.
    http://www.icast.co.il/default.aspx?p=Podcast&id=427366

    שוב תודה.


    השבמחק